Vriendinnen van slachtoffer Sofie (12) ontwikkelen eigen ‘dodehoekmelder’: “Als dit systeem één leven redt, is onze missie geslaagd”

Kato (15), die samen met twee andere vriendinnen het toestel uitgevonden heeft
Baert Marc Kato (15), die samen met twee andere vriendinnen het toestel uitgevonden heeft
SofAlert stelt vandaag een nieuw systeem voor om fietsers te verwittigen voor gevaarlijke verkeerssituaties. Het systeem is ontworpen door de vriendinnen van Sofie De Ridder (12), die drie jaar geleden is omgekomen bij een ongeval met een vrachtwagen. 25 leerlingen van het Maria-Boodschaplyceum en vrachtwagens van Leefmilieu Brussel doen mee aan de testperiode. 

Sofie overleed drie jaar geleden bij een dodehoekongeval met een vrachtwagen in Eppegem. Haar vriendinnen Kato, Jente en Eline kwamen vervolgens op het idee een ‘dodehoekmelder’ te ontwikkelen die kan dienen op de fiets. “We zagen overal het verdriet en vonden dat het niet meer mocht gebeuren”, zegt Kato (15), de vriendin van Sofie. Ze hebben meegedaan aan een wedstrijd en wonnen de “Gat in de Markt”-prijs. Kato en haar ouders, Els Dauwe en Peter Reynaert, zijn dan verdergegaan met het uitbouwen van het project. Zo is SofAlert ontstaan, genoemd naar Sofie. Ze willen fietsers beter verwittigen voor verkeersgevaar. 

Mama van Sofie:“Moest het systeem er zijn geweest toen Sofie nog leefde, dan denk ik dat ze nog bij ons zou zijn”
Baert Marc Mama van Sofie:“Moest het systeem er zijn geweest toen Sofie nog leefde, dan denk ik dat ze nog bij ons zou zijn”

De moeder van Sofie, Ann Seghers, zit met een dubbel gevoel. “Moest het systeem er zijn geweest toen Sofie nog leefde, dan denk ik dat ze nog bij ons zou zijn, het is spijtig dat het voor ons te laat komt, maar voor anderen komt het misschien net op tijd.”

Dodehoekbakje dat verbonden is aan de bel.
Baert Marc Dodehoekbakje dat verbonden is aan de bel.

Werking

“Het bakje kan je gewoon onderaan je stuur hangen en is in verbinding met de bel , zodra een vrachtwagen op minder dan anderhalve meter komt, gaat er een geluidsignaal af waarschuwt een rood lichtje dat je je in een gevaarlijke verkeerssituatie bent” aldus Els Dauwe. Het bakje reageert op het geluid van een draaiende motor. Als die op minder dan anderhalve meter komt, dan geeft het een licht- en geluidsignaal af. De twee sensoren dienen vooral om de fietser te verwittigen. Dit zou tegenover andere sensoren die al op de markt zijn in alle weersomstandigheden werken. Els Dauwe zegt wel dat dit geen beveiligings- maar een goede waarschuwingssysteem is voor de fietser. 

Zwarte doos van Effi-Drive in wagen
Baert Marc Zwarte doos van Effi-Drive in wagen

Ook voor vrachtwagens

Start-up Effi-Drive doet ook mee aan het project. Het bedrijf zet nu al zwarte dozen in vrachtwagens om hen met een geluidsignaal te verwittigen als er gevaar is voor een ongeval. Nu kunnen ze via bluetooth signalen ook in verbinding komen met het bakje van SofAlert. Els Dauwe benadrukt dat het systeem beter werkt samen met de zwarte doos in vrachtwagens, omdat chauffeurs dan ook verwittigd worden. Maar het bakje kan ook op zichzelf dienen als waarschuwingssysteem voor de fietser. “Het is geen of-of, maar en-en verhaal.” 

Testperiode in Brussel

Het project is aan de hand van subsidies gesteund door Brussels staatssecretaris Bianca Debaets. Er gaat nu een testperiode zijn van enkele weken in Brussel. Ongeveer 25 leerlingen van het Maria-Boodschaplyceum en vrachtwagens van Leefmilieu Brussel doen mee aan het project. De testperiode zou moeten aangeven of de afstand van anderhalve meter te kort is in reëele omstandigheden. Als de dodehoekmelder op de markt komt, dan willen ze een richtprijs van 50 euro of goedkoper. “Het moet voor iedereen betaalbaar zijn” aldus Els Dauwe.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Sierens

    Een fietser weet heus wel of er een vrachtwagen naast hem rijdt. Ondanks de wetgeving die een minimum afstand ten opzichte ben een fietser voorziet houdt bijna niemand hem er aan. Het zal dus continu vals alarm geven. Moderne auto's zitten vol met systemen om aanrijdingen te voorkomen. Waarom worden sensoren en cameras niet verplicht op vrachtwagens? Kostprijs is daar maar een fractie.

  • Eric Vanovermeire

    Er moet inderdaad nog wat gebeuren om dit soort ongevallen te vermijden. Maar dit systeem reageert op het geluid van een draaiende motor...ieder weldenkend technicus weet dat het daar al mis gaat. Goede intentie, volgende keer beter.