Smurf je mee naar Brussel?

BLAUWE VOLKJE OP PROMOCAMPAGNE IN BUITENLAND

Enkele van de Smurfen die werden uitgestuurd naar Berlijn.
Repro Baert Enkele van de Smurfen die werden uitgestuurd naar Berlijn.
Een Brussels charmeoffensief in het buitenland, dat laat je best over aan... Smurfen! Het blauwe volkje zal in verschillende Europese landen opduiken, en er winnaars aanduiden die een bezoek aan onze hoofdstad krijgen. Dat moet de heropleving van het toerisme na de aanslagen verder aanzwengelen.

Brussel werd na de aanslagen van vorig jaar ook op economisch vlak zwaar getroffen, met vooral de buitenlandse toeristen die onze hoofdstad links lieten liggen. Bezienswaardigheden, restaurants en hotels kregen beduidend minder bezoekers over de vloer. "Vorig jaar daalde de bezettingsgraad van de hotels van 73 naar 59 procent", aldus minister-president Rudi Vervoort. "Dat percentage is in maart 2017 opnieuw gestegen naar 71 procent, en ook het aantal bezoekers voor musea en attracties neemt weer toe. Dat de toeristen terugkeren, is te danken aan de verschillende initiatieven die de Brusselse regering genomen heeft om de impact van de aanslagen tegen te gaan. Deze nieuwe campagne is dan ook een extra inspanning om Brussel weer positief op de kaart te zetten. Dat doen we door de beste en meest opmerkelijke aspecten van de stad te belichten."

In Smurfenpak op pad

En als we het hebben over iets opmerkelijks uit Brussel, dan kan je natuurlijk niet om de Smurfen heen. Die worden dan ook uitgestuurd naar de buurlanden, om daar mensen hoogstpersoonlijk te overtuigen van een gratis retourtje naar onze hoofdstad. Neem dat gerust letterlijk, want je zal in andere Europese grootsteden ook echt medewerkers in een Smurfenpak zien rondlopen, die mensen aanspreken met het voorstel om gratis een weekendje te Brusselen - vooropgesteld dat ze quasi meteen vertrekken.


Met de campagne mikt Brussel op enkele prioritaire markten, zoals Frankrijk, Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Nederland. Bedoeling is dat die campagne een half jaar loopt, en de heropleving van de getroffen sectoren verder aanzwengelt. "Brussel is eigenlijk een 'tweedelijnbestemming'", zegt Michael Verschueren van het agentschap Wunderman Brussels. "Mensen zullen niet meteen voor onze hoofdstad kiezen, maar moeten overtuigd worden. Op het platform www.takemeto.brussels kunnen toeristen een gepersonaliseerd verblijf ontdekken. Naargelang de interesses en persoonlijke gegevens die de gebruikers ingeven, stippelt het platform een specifieke Brusselse route uit, die overeenkomt met het profiel van de bezoeker."


Voorts is er ook een postercampagne, die uitgewerkt wordt in treinstations en luchthavens in ons land, en in een aantal Europese steden. De Smurfen zijn ook niet alleen in hun ambassadeurschap. Zo krijgen ze bekende Brusselaars zoals Paul Van Himst en Eddy Merckx naast zich. De promotiecampagne zal zes maanden lopen, en eindigt op 31 oktober. De Brusselse regering maakte er 4 miljoen euro voor vrij.