Ook buitenlandse nummerplaten binnenkort beboet in de lage-emissiezone

LEZ-zone van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
lez.brussels LEZ-zone van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er tussen oktober 2018 en maart 2019, 600 boetes uitgedeeld. Dat komt neer op zo’n 210.000 euro. Tot nu toe werden enkel de Belgische nummerplaten beboet, maar daar komt binnenkort verandering in.

Om de luchtkwaliteit en dus de volksgezondheid te verbeteren, mogen de meest vervuilende voertuigen sinds 1 januari 2018 niet meer rijden in de LEZ van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vanaf oktober 2018 werden er effectief boetes uitgeschreven. 

Verplichte registratie

Buitenlandse nummerplaten daarentegen mogen de LEZ-zone wél nog binnen, maar moeten, of ze nu conform zijn aan de normen of niet, zich registreren op de website van de LEZ. “Slechts 3% van alle wagens die niet voldoen aan de regels, komen uit het buitenland”, aldus de woordvoerster van Leefmilieu Brussel. “Daarom hebben we ons het voorbije jaar op Belgische nummerplaten geconcentreerd.” Te vervuilende buitenlandse wagens werden tot nu toe nog niet beboet. 

Daar komt nu verandering in, want federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) heeft nu een kruispuntbank voor nummerplaten laten oprichten, waardoor de gegevens van buitenlandse nummerplaten gemakkelijker opgevraagd kunnen worden.

Het onderste bord duidt de LEZ aan.
Foto Nijs Het onderste bord duidt de LEZ aan.

Het ABC van de LEZ

De lage-emissiezones werken overal via de zogenaamde ‘Euronorm’, die je op het inschrijvingsbewijs van je auto terugvindt. Hoe hoger het getal - dat van 0 tot 6 gaat -  hoe beter. Vooral oudere diesels, met een lage Euronorm, zijn door de milieumaatregel getroffen omdat die nog veel fijnstof uitstoten. Benzinewagens en auto’s op aardgas of LPG, zijn minder vervuilend en worden daarom minder streng aangepakt.

Op de website van de LEZ kan je controleren of je auto de zone binnen mag. Voertuigen die niet voldoen aan de toegangscriteria mogen maximaal 8 dagen per jaar, het Brussels Gewest binnenrijden na aankoop van een dagpas (35 euro). Wie geen dagpas heeft, riskeert een boete tot 350 euro.

Als een buitenlandse voertuig de lage-emissiezone binnenrijdt en vooraf niet geregistreerd is, kan die nu ook een boete krijgen, van 150 euro. Zelfs al voldoet de buitenlandse nummerplaat aan de voorwaarden van de LEZ, moet die zich gratis via een elektronisch formulier op voorhand inschrijven. De registratie van het voertuig blijft 3 jaar geldig, zolang de nummerplaat niet wijzigt.

De controles voor de Belgische nummerplaten gebeuren met 200 slimme camera’s die automatisch nummerplaten herkennen. Tegen het einde van het jaar is het doel om 300 camera’s te hebben voor de controle op de LEZ. Voorlopig staat er nog geen datum vast voor de boetes van niet-geregistreerde buitenlandse nummerplaten, omdat er nog geen concreet systeem op punt staat om de gegevens van die nummerplaten te verkrijgen.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.