Ontwerp op tafel voor nieuwe fietsverbindingen langs kanaal

De doorgang aan De Trooz wordt gecombineerd met een plein.
Gijs Van Vaerenbergh De doorgang aan De Trooz wordt gecombineerd met een plein.
Het Brussels Gewest heeft het ontwerp goedgekeurd voor drie voetgangers- en fietsverbindingen onder de Van Praet-, Jules de Trooz- en Sainctelettebrug. Zo moeten actieve weggebruikers niet langer stilstaan voor de rode lichten langs het kanaal.

Het ontwerpbureau Gijs Van Vaerenbergh kreeg de opdracht toegewezen, zo laat Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (one.brussels) weten. De drie verbindingen zullen telkens onder de betrokken bruggen lopen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld fietsers veel sneller de kanaalroute afrijden. Nu moeten die immers tot drie maal toe halt houden aan de drukke kruispunten op de bruggen.

De eerste plannen voor de verbindingen dateren al van 2017, maar nu er een ontwerper is aangesteld, komt het project in een stroomversnelling. Het winnende team rond het Leuvense ontwerpbureau Gijs Van Vaerenbergh koos voor een principe waarbij de kades van het kanaal geleidelijk worden verlaagd en verbreed ter hoogte van de drie bruggen. Door hellende vlakken te gebruiken, moeten de verbindingen een vlotte doorgang creëren.

Nieuw plein

De doorgangen moeten niet alleen praktisch zijn, ze worden ook ingewerkt in de openbare ruimte. “Zo wordt het bestaande park opgewaardeerd bij de Jules de Troozbrug en komt daar een nieuw verlaagd plein, dicht bij het water en met panoramisch zicht op het Vergotedok,” zegt Pascal Smet. “Het fietspad langs het kanaal is een van de meest gebruikte fietspaden van Brussel. Dankzij deze drie nieuwe verbindingen kunnen duizenden fietsers de stad sneller en veiliger doorkruisen.”

De drie projecten zullen samen naar verwachting rond de 5 miljoen euro kosten, waarvan ongeveer een derde wordt gefinancierd met Europees geld. Een timing voor de start van de werken is er nog niet, maar het ontwerpbureau moet alvast zo snel mogelijk een bouwaanvraag indienen.