Na de deelstep en deelfiets, nu ook de deelbromfiets

Nieuwe elektrische bromfiets
Facebook YodaCity Nieuwe elektrische bromfiets
Na deelsteps en deelfietsen komt in de zomer nu ook de deelbromfiets van YodaCity. Alle mogelijke voertuigen om je te verplaatsen in de stad zijn zoal beschikbaar. Behalve als er nog deelsegways of deelskates worden uitgevonden (we willen niemand op ideeën brengen). Hieronder zetten we alle mogelijkheden op een rijtje.

De deelvoertuigen lijken in Brussel een gat in de markt dat maar niet opgevuld geraakt. Deze zomer vervoegt een nieuw deeltransportmiddel het Brusselse landschap. De bromfietsen van YodaCity lijken erg op mountainbikes. Ze rijden elektrisch en halen 45 km/u. Wie geen rijbewijs heeft, kan wel maximaal 25 km/u rijden.

Op het stuur kan je je smartphone plaatsen die kan dienen als GPS en die zo ook opgeladen kan worden. De YodaCity werkt net zoals de elektrische steps met een free floating systeem, waarbij je de motorfiets vrij kan achterlaten binnen een bepaalde zone. De verplichte helm als je 45 km/u zou rijden maak je vast aan het fietskader.

De kostprijs bedraagt 1 euro om te starten en vervolgens 0,25 euro per gereden minuut. 

Deelsteps

De grootste trend blijft voorlopig wel de deelstep. Troty, Bird, Lime, Dott , Tier en Flash zijn de hoofdrolspelers in de stad. Twee ervan, Troty en Bird, zijn wel in een soort “winterpauze” en zijn daarom momenteel niet actief. De werking van deze steps is ongeveer hetzelfde. Ze worden opgeladen door ‘chargers’ of mensen die graag tegen een vergoeding de steps bij hun thuis opladen. Op die manier hoeven deze bedrijven geen mensen aan te werven of oplaadpunten te voorzien en vergroten ze hun winst. 

De kostprijzen van deze deelsteps zijn ook hetzelfde. Op de respectievelijke apps kan je de deelsteps terugvinden en ontgrendelen voor 1 euro. Daarna betaal je 0,15 euro per minuut.

Alle steps samen (1200 Limes, 200 Birds, 50 Troty’s, Dott’s, Tiers en Flashes) zijn goed voor een kleine 1500 steps die actief zijn in Brussel.

Deelfiets

De elektrische fietsen van Uber doken eind vorige maand op. De batterijen van deze fietsen zijn verwisselbaar en integendeel tot de deelsteps worden ze door JUMP-medewerkers op elektrische cargofietsen verwisseld. Vandaag zijn er 500 JUMP-fietsen in de stad.

Een rit met JUMP kost 1 euro om de fiets te ontgrendelen en vervolgens 0,15 euro per minuut. 

Al deze deelvoertuigen kan je gebruiken volgens het free-floating system. Dat wil zeggen dat je ze eigenlijk overal mag achterlaten. Al maanden is er  kritiek op dat systeem omdat voetpaden hierdoor belemmerd worden voor voetgangers, rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden. Bovendien is het dragen van een helm bij deze deelvoertuigen niet verplicht. De deelsteps en deelfiets kunnen namelijk niet sneller dan 25 km/u gaan. Hierdoor ontstaan er veel ongeluk(jes)ken. Zo was er in april een eerste dodelijk ongeval met een step.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marcel Vanderschoten

    “SCOOTY” electrische scooter sharing beste en eerste in Brussel en Antwerpen!