Lage-emissiezone wordt weer wat strenger: diesels met Euro 3 niet welkom vanaf volgend jaar

De lage emissiezone is sinds 2018 van kracht in het volledige Brussels Gewest.
Baert De lage emissiezone is sinds 2018 van kracht in het volledige Brussels Gewest.
Diesels met euronorm 3 zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom in de lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels Gewest. Wie de regel negeert, riskeert een boete van 350 euro.

Het verbod geldt voor bussen, bestelwagens en personenwagens die een Euro 3-motor hebben. Voor de personenwagens gaat het om voertuigen die werden ingeschreven tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005. Er is een overgangsperiode van drie maanden voorzien, waarbinnen de eigenaars van een wagen in overtreding eerst nog een waarschuwingsbrief krijgen.

Eigenaars van zo’n wagen werden al persoonlijk aangeschreven door de administratie. In die brief wordt er gewezen op de alternatieven. Onder bepaalde voorwaarden kan er wel een afwijking aangevraagd worden en er bestaan ook dagpassen. Alle info hierover is terug te vinden op www.lez.brussels.

De Brusselse LEZ is sinds begin 2018 van kracht. Ze zal de komende jaren telkens strenger worden. Tegen 2025 mogen alleen nog voertuigen die aan de Euro 6-norm voldoen de LEZ binnen.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christophe Moser

    Wie nu nog een nieuwe auto koopt sponsort er enkel de Overheid, de Constructeurs en de Banken mee want die staan zeer duidelijk afgestemd op elkaar en de gewone man wordt hierdoor weeral intensief geoogst zoals de patatten op het veld. Nu de keuring nog wat opdrijven en enkel voorgaande actoren worden nog rijker dan ze al waren. De massa is er enkel op te worden uitgezogen.