Herrmann-Debrouxviaduct gaat tegen de vlakte en moet plaats maken voor moderne stadsboulevard

Over en uit voor het Herrmann-Debrouxviaduct.
Baert Marc Over en uit voor het Herrmann-Debrouxviaduct.
Na het Reyersviaduct moet nu ook het Herrmann-Debrouxviaduct eraan geloven. De Brusselse regering heeft beslist om de belangrijke invalsweg voor het zuiden van Brussel af te breken en te vervangen door een moderne stadsboulevard.

De Brusselse regering zette het licht op groen voor een wijziging van het Richtplan van Aanleg (RPA), wat het lot van het viaduct bezegelt. “Dat plan heeft kracht van wet, voorziet de toekomstige inrichting van de zone en bepaalt wat wel en niet kan”, zegt Matthias Dobbels, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “In dat plan is er geen plaats meer voor het viaduct. In de plaats moet een stadsboulevard komen die meer plaats biedt aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Dat past helemaal in de visie van deze regering op mobiliteit.”

Overstapparking

Het viaduct krijgt dagelijks tussen de 30.000 en de 40.000 auto’s te verwerken. Het viaduct verbindt immers de E411 autostrade met de gemeenten Etterbeek en Oudergem. Als alternatief daarvoor komt er een overstapparking aan het Rood Klooster. “Tram 8 zal tot daar doorgetrokken worden”, zegt Dobbels. “Zo kunnen autobestuurders overstappen op het openbaar vervoer om hun bestemming te bereiken. Langs de A12 in het noorden van de stad hebben we al gelijkaardige plannen.”

Het viaduct werd oorspronkelijk gebouwd in 1973 en heeft ondertussen zijn beste tijd gehad. In 2017 ging het al eens volledig dicht omdat de structuur aangetast was door betonrot. Toen al ontstond er discussie of het nog nodig was om het viaduct te herstellen. Dat zou immers heel wat geld kosten.

Eerste stap

Voormalig burgemeester van Oudergem Didier Gosuin (Défi) riep in 2006 al eens op om het viaduct af te breken. “We merken dat zowel de oppositie als de meerderheid het eens zijn over de afbraak”, zegt Dobbels. “We verwachten dan ook niet dat deze beslissing nog wordt teruggedraaid.”

Een precieze timing voor de nieuwe inrichting is er nog niet. “Dit is de eerste stap, het is nu aan de volgende regering om dit plan verder te zetten”, zegt Dobbels. “Er moet nog heel wat studiewerk gebeuren, en dus rekenen we toch op een aantal jaar voor de plannen concreter worden.”

Brussel maakt de laatste jaren komaf met een groot deel van de oude autoinfrastructuur in de stad. De versmalling van de E40 en het nieuwe complex aan Reyers, waar ook al een viaduct werd afgebroken, passen in dezelfde visie. Het viaduct op de Reyerslaan werd eind 2015 al afgebroken. Momenteel zijn de werken voor de heraanleg daar nog steeds aan de gang.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jean-Pierre Van Lier

    In Brussel wordt alleen maar gepraat over het aanleggen van fietspaden en dit voor 3% fietsers waarvan een groot deel op de stoep rijdt zelfs daar waar een goede infrastructuur aanwezig is! SPa nog erger dan Groen/Ecolo.

  • David Vanderveken

    SPa SPa. . . Al even incompetent als de PS als het met openbare aanbestedingen te maken heeft. De mensen gaan dag en nacht in de file staan op hun manier. De capaciteit moet omhoog, niet omlaag. De verkeersexpert die ons met een fiets opzadelen wilt die moest ontslagen worden. Een klein kind kan dat verzinnen. Te voet alé alé ze moesten eens van de Zwarte Vijvers naar de Midi wandelen te voet. Dan zullen we nog eens klappen. Specialisten van mijn botten.

  • patrick morel

    Laat ons thuiswerken en via het net shoppen en de files zijn weg.