Geen extra files door versmalde E40

Uitrit van de E40 richting Reyers, waar er nu een rijstrook minder is.
Baert Marc Uitrit van de E40 richting Reyers, waar er nu een rijstrook minder is.
Als je voortaan Brussel binnenrijdt via de E40 komende van Leuven, dan merk je dat er minder rijstroken zijn. Deze gewijzigde verkeerssituatie bracht echter geen extra files op tijdens de ochtendspits. Zo vernam Brussel Mobiliteit.

Wie richting Montgomery of centrum wil, moet vroeger voorsorteren naar één rijstrook. De wegmarkeringen zullen vandaag of ten laatste morgen worden aangebracht.

De drie inritten van de tunnels van de E40 richting Montgomery, centrum en Meiser zijn na de renovatie verkleind en bieden nu nog slechts één rijstrook aan. Een vierde rijstrook slaat af richting de Reyerssite en de Kolonel Bourglaan. Het trechtereffect moet zo verzacht worden. De versmalling was eerder aangekondigd en komt er nu de werf aan de Reyerstunnel richting Montgomery afgewerkt is.

“Extra capaciteit”

De door sommigen gevreesde verkeerschaos is deze ochtend uitgebleven. “De ochtendspits is daar vlot en heel rustig verlopen. Wat logisch is, want er is extra capaciteit bijgekomen”, zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. 

Andere factoren: het mooie, droge weer en het feit dat het maandag is. Er was wel meer verkeer op de Tervurenlaan. Vraag is of dat te wijten is aan de heropening van de Montgomerytunnel of hebben meer pendelaars dit bewust als een alternatief gekozen, werpt Paemen op. “Het is nog te vroeg voor een balans, best nog één of twee weken wachten om conclusies te trekken.”

“Trager, maar vlotter”

“Op deze manier wordt het veel leefbaarder en wordt de doorstroming verbeterd. Hoe dichter bij de binnenstad, hoe trager het zal gaan, maar dat maakt het verkeer net vlotter”, zei Mathias Dobbels, de woordvoerder van de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet, eerder al. 

Op lange termijn wil minister Smet de ingang naar Brussel omvormen tot een stedelijke boulevard, waar de snelheid beperkt is tot 50 of 80 kilometer per uur. Daarnaast moet ook een uitgebreide infrastructuur voorzien zijn voor fietsers.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Serge de doncker

    AUB media stop eens met dat gezever momenteel en kom terug in oktober wanneer ALLE mensen terug aan 't werk zijn!! Het is momenteel inderdaad heel prettig om langs daar te rijden maar nog niet iedereen weet het en niet iedereen is aan 't werk. Wat wel volledig uit den boze is, is die snelheidsbeperking. 70 km/u zou veel vlotter en minder files créeren, eens uit de tunnel is het toch 50 en door de bocht zelf verminder je automatisch naar deze snelheid.