Fotografe brengt haar donkerste dromen tot leven voor afstudeerproject aan Narafi

Jolien De Buyser is net afgestudeerd aan Narafi
SZM Jolien De Buyser is net afgestudeerd aan Narafi
Jolien De Buyser (22), maakte voor haar afstudeerproject aan Narafi in Vorst een fotoreeks, die heel sterk tot de verbeelding spreekt. Ze vertaalde haar meest duistere dromen in beeld met een analoge camera en een 50 mm lens.

In het Technisch Instituut Heilige Familie in Brugge, studeerde Jolien De Buyse af in Vrije Kunsten met een specialisatie in etsen en fotografie. Daar kreeg ze de smaak te pakken, maar was ze nog niet echt bezig met de technische kant van een camera. Kunst stroomde wel al in haar bloed en zo koos ze ervoor om verder te studeren in fotografie. 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@jolien_de_buyser) op

Ze had via een vriend gehoord die aan Narafi afstudeerde, dat de school een heel goede opleiding biedt, maar haar ouders waren niet echt happig over het feit dat ze in Brussel zou studeren dus had ze ook andere opties dichterbij huis zoals het KASK of LUCA in Gent. De opleiding in Narafi trok haar wel het meest aan. “Ik zei toen tegen mijn ouders: ik ga de school gaan zien, ofwel gaan jullie mee, ofwel ga ik alleen.” Uiteindelijk is haar vader meegegaan en de idyllische campus in het Dudenpark op zich heeft hem overtuigd. 

Afstudeerproject ORPHIC
Jolien De Buyser Afstudeerproject ORPHIC

Voor Jolien voelde Brussel aan alsof ze op reis was in een nieuwe stad. Ze zat ook vier jaar op kot in en rond de Matongewijk. “Brugge is een heel mooie stad, maar daar valt niets te beleven. Ik heb ook het voordeel dat ik heel extrovert ben en snel vrienden maak. Dus het heeft niet lang geduurd vooraleer ik hier op mijn gemak was.” Na een tijdje kende iedereen haar ook in de wijk. “Een dronken man kwam eens iets te dichtbij en dan hebben andere mannen echt een muur rond mij gevormd om mij te beschermen.”

“Niet iedereen is een goede fotograaf”

Het eerste jaar fotografie was vooral heel technisch, waardoor ze minder bezig was met het artistieke aspect. “Mensen denken vaak: ik ga wel fotografie studeren als ik niet weet wat ik wil doen, dat is toch gemakkelijk, maar dat is een zware onderschatting,” zegt Jolien. “De theorie is misschien gemakkelijk om in te studeren, maar daarnaast heb je zo veel werk. Je moet elk dag foto’s nemen om beter te kunnen worden.” Niet iedereen is een goede fotograaf. “Je kan tegenwoordig bij wijze van spreken duizend foto’s nemen en dan zal daar wel een goede foto tussen zitten, maar voor mij is de kunst om van de eerste keer een goede foto te kunnen nemen.” Daarnaast vertelt volgens haar een foto ook een verhaal. 

Afstudeerproject ORPHIC
Jolien De Buyser Afstudeerproject ORPHIC

Dromenreeks

Al sinds kleins af aan schrijft Jolien haar meest enge en lugubere dromen op. Voor haar afstudeerproject, maakte ze daarom een reeks van 18 foto’s waarop ze die dromen in beeld bracht. “Elke foto heeft een aparte voorbereiding en omdat ik ervoor gekozen heb om niet te vertellen wat het verhaal achter een foto zit, kan iedereen er ook een andere interpretatie aan geven.” Die nachtmerries zijn vooral momenten waarop Jolien een gebeurtenis in haar leven aan het verwerken was. Ze gelooft ook heel hard in het feit dat dromen een vertaling van je geweten zijn. “Deze dromen zijn heel persoonlijk, iemand die iets daarvan afweet zou ook kunnen afleiden waarmee ik inzat.”

Het moeilijkste in het proces was om die dromen te vertalen. “De foto’s lijken visueel soms heel erg hetzelfde als in mijn dromen, maar vaak wekken ze ook gewoon het gevoel dat ik op dat moment had.” Een droom was bijvoorbeeld iemand van haar familie die zei dat haar tattoo achter haar oor bewoog, toen ze eraan trok kwam er een soort worm uit. Ze droomde ook over een zwarte jongen die melk over zichzelf gooide om wit te worden. Daarna stond ze stil bij het feit dat er eigenlijk geen plakkers zijn voor donkere huidtypes en maakte er dan ook een interpretatie van in haar fotoreeks.

Afstudeerproject ORPHIC
Jolien De Buyser Afstudeerproject ORPHIC



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.