En route met eerste elektrische bus MIVB

Op 1 oktober rijdt deze elektrische bus voor de eerste keer uit.
Baert Marc Op 1 oktober rijdt deze elektrische bus voor de eerste keer uit.

Hybride minibussen hadden ze al, maar gisteren is ook de eerste elektrische standaardbus toegekomen op de stelplaats van de MIVB. Op 1 oktober rijdt de groene bus voor een eerste keer uit, tegen 2030 wordt het hele netwerk vervangen door elektrische hybride bussen.


Een jaar geleden bestelde de MIVB vijf elektrische standaardbussen bij Bluebus. De voertuigen zijn uitgerust met overnight charging- technologie. 's Nachts worden ze opgeladen en kunnen ze in principe 16 uur rijden. "Een nieuwe stap in de richting van een moderne en milieuvriendelijke busvloot, ten dienste van de reizigers en van de lucht- en de levenskwaliteit", zegt Brieuc de Meeûs, ceo van de MIVB. "Maar nieuwe bussen, betekent ook aanpassingen voor onze chauffeurs en oefenterreinen." Voor elk bustype krijgen de bestuurders een opleiding van 2 uur, waarbij ze uitleg krijgen over het dashboard, hoe ze plaatsnemen achter het stuur en een soepele rijstijl aanmeten. Bijna 600 bestuurders worden dit jaar nog opgeleid. Om dat vlot te laten verlopen, werd de oppervlakte van het nieuwe oefenterrein verdubbeld van 5.500 vierkante meter naar 10.000 vierkante meter. De eerste volledig elektrische standaardbus wordt op het net ingezet op 1 oktober op lijn 13, tussen Simonis en de VUB. Tegen midden 2019 worden de vijf voertuigen verspreid over de lijnen 13 en de toekomstige lijn 37, die Linkebeek Station met Albert zal verbinden. (DCFS)