Elektrische bussen van MIVB laden op terwijl je opstapt: “Na 6 minuten weer onderweg”

De MIVB zet vanaf maandag elektrische gelede bussen in.
Baert Marc De MIVB zet vanaf maandag elektrische gelede bussen in.
De MIVB neemt maandag haar eerste elektrische gelede bussen in dienst en pakt daarvoor uit met een technische primeur. De bussen worden in amper zes minuten tijd aan de halte zelf opgeladen. De MIVB is de eerste maatschappij in België die de technologie uittest.

De eerste exemplaren van de nieuwe bussen worden vanaf maandag getest op lijn 64. Het zijn meteen de eerste volledig elektrische gelede bussen van de MIVB, die langer en zwaarder zijn dan een gewone bus. “Omdat ze zo groot zijn, gebruiken ze meer energie”, zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. “Daardoor kunnen ze hun volledige dagtaak niet op één batterijlading afmaken, zoals dat bij onze kleinere elektrische bussen wel kan.”

De MIVB gebruikt een speciale techniek om dat probleem te omzeilen. Aan de halte Naamsepoort en in de remise van Haren werden speciale laadpalen geplaatst. De bussen hebben een soort antenne op het dak, net als een tram, die ze kunnen verbinden met de laadpaal terwijl ze wachten aan de halte.

Na zes minuten onder de laadpaal heeft de bus weer genoeg energie om een traject af te leggen. “De bussen kunnen na zes minuten 30 à 40 kilometer rijden, meer dan genoeg om tussen de twee eindhaltes te pendelen”, zegt Van hamme. “We kunnen zelfs een laadbeurt overslaan als we dat willen. ’s Nachts worden de bussen ook in de stelplaats opgeladen.”

‘Basis leggen voor elektrisch busnet’

Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet, is de komst van de elektrische gelede bussen een nieuwe stap voor het MIVB-net. “Dit toont dat we kiezen voor de elektrificatie van de MIVB”, zegt hij. “Deze test moet daar mee de basis voor leggen.”

Maandag beginnen twee van de bussen te rijden op lijn 64 tussen Naamsepoort en Haren. In totaal heeft de MIVB 25 bussen van hetzelfde type besteld. Voorlopig zit het nieuwe laadsysteem nog in een testfase. De MIVB wil tegen 2025 een volledige schone en milieuvriendelijke busvloot hebben en test daarom meerdere technologieën uit. Nu heeft de maatschappij al elektrische minibussen, hybride standaardbussen en volledig elektrische standaardbussen in dienst. De afgelopen drie jaar nam de maatschappij al vijf nieuwe types bus in dienst.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.