Eindelijk weet u waar te parkeren

VIJFTIG SCHERMEN OM U DOORHEEN HET AANBOD VAN DE VIJFHOEK TE HELPEN

Op het Rogierplein komt binnenkort een nieuw parkeergeleidingsbord.
Foto Baert Op het Rogierplein komt binnenkort een nieuw parkeergeleidingsbord.
Meer dan tien jaar nadat het ter sprake kwam, zullen de nieuwe parkeerschermen in de vijfhoek binnenkort eindelijk in werking treden. Rogier en Kunst-Wet zijn als eerste aan de beurt, daarna volgen nog 48 andere dynamische parkeergeleidingsborden in de vijfhoek. Het kostenplaatje bedraagt in totaal 4,5 miljoen euro.

Aan Rogier en Kunst-Wet zijn de eerste dynamische parkeergeleidingsborden in werking getreden. Die borden tonen in real time informatie over het aantal beschikbare parkeerplaatsen binnen de parkings in zowel het Frans als het Nederlands. De plaatsing en het in werking treden van de borden hoort bij de eerste fase van de parkeergeleidingsborden.

Zeven zones

"In die eerste fase van het plan worden 66 statische en vijftig dynamische borden geïnstalleerd en dat in zeven zones binnen de vijfhoek: Rogier, Kunst-Wet, Louiza, Dansaert, Zuid, De Brouckère en de Grote Markt. Alle statische borden staan er al. De uitrol van de dynamische borden gebeurt verder en zou in de loop van maart moeten rond zijn, onder voorbehoud van dat het weer het toelaat en positieve resultaten van de tests", aldus Lore Vandoorne, woordvoerder van minister van Mobiliteit Pascal Smet. "Daarna komt de tweede fase aan bod en worden er borden geplaatst in de rest van het gewest. Ook de implementatie van het systeem op de bestaande overstapparkings komt er dan."

Dynamisch

De borden aan de kleine ring en elders in het gewest zullen er trouwens anders uitzien dan die in het centrum van de stad. "Daar wordt gekozen voor kleinere dynamische parkeergeleidingsborden die passen in het straatbeeld. Een aantal van de statische borden in het centrum zal in de loop van dit jaar nog vervangen worden door kleine dynamische borden. Dat gebeurt op vraag van de stad Brussel."


Het plan van een parkeergeleidingssysteem werd al in 2014 geopperd door Smet. In 2009 kwam hij als minister van Mobiliteit daarvoor zelf met een voorstel op de proppen, maar dat werd nooit werkelijkheid. Bij zijn terugkeer als minister van Mobiliteit in Brussel in 2014 was het systeem er nog steeds niet.

Actualisering

Nog eens drie jaar later zijn de eerste borden dan eindelijk geplaatst. "Door het gewijzigde mobiliteitsplan van de stad Brussel was een actualisering nodig. Bovendien hadden nog niet alle parkeerbedrijven hun medewerking toegezegd", aldus Vandoorne.