Drie dagen na dodelijk ongeval: kruispunt krijgt paaltjes

Rechts inhalen is voortaan niet meer mogelijk op de Jetselaan waar Dariana zondag verongelukte.
RV, Marc Baert Rechts inhalen is voortaan niet meer mogelijk op de Jetselaan waar Dariana zondag verongelukte.
Brussel Mobiliteit heeft woensdagochtend paaltjes geplaatst langs het fietspad op de Jetselaan in Koekelberg, waar afgelopen weekend een 30-jarige vrouw is doodgereden.

Dariana Palcau werd zondag door een 19-jarige bestuurder van het zebrapad gemaaid op de hoek van de Landsroemlaan en de Jetselaan. Twee auto’s waren gestopt om de voetgangster over te laten, maar een jongeman met een voorlopig rijbewijs stak de wagens rechts voorbij, reed daarbij over het fietspad en botste tegen de jonge vrouw. Dariana werd door de klap bijna twintig meter weggeslingerd. Ze overleed ter plaatse aan haar verwondingen.

De herinrichting en beveiliging van het kruispunt van de Jetselaan en de Landsroemlaan was al enkele weken onderwerp van besprekingen in het kader van de renovatie van de Leopold II-tunnel. Het ongeval waarbij Dariana overleed, versnelde de zaken. 

Het gemeentebestuur gaf meteen de goedkeuring voor een afgescheiden fietspad en Brussel Mobiliteit rondde de werken vandaag af. “Menselijk gedrag ligt altijd aan de basis van dat ongelukken. De infrastructuur kan het vermijden, maar nooit uitsluiten”, reageert Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). 

Toen er eerder op de Gentsesteenweg in Molenbeek en op het Liedtsplein in Schaarbeek paaltjes geplaatst werden naast het fietspad kwam daar heel veel commentaar op. De minister hoopt dat die nu achterwege blijft en dat alle gemeenten de noodzaak inzien van een beter ingerichte stad. “We mogen niet stilvallen. We moeten nog veel sneller en zonder politieke discussies over de inrichting de veiligheid voorop stellen. Als er daarbij parkeerplaatsen geschrapt moeten worden, dan is dat zo”, besluit Smet.

In de Jetselaan, op de plaats waar de dodelijke aanrijding zondag gebeurde, zal binnenkort ook het voetpad verbreed worden, zodat de oversteekplaats voor voetgangers korter wordt.

Binnenkort wordt ook het voetpad verbreed, zodat de oversteekplaats korter wordt.
Marc Baert Binnenkort wordt ook het voetpad verbreed, zodat de oversteekplaats korter wordt.



15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ramon Simon

    Is te hopen dat er geen absurde lange files door ontstaan. Maar als ze nu eens minder rommel langs de weg zetten dan valt het beter op als er een voetganger rondloopt. Soms kijk je en zie je niemand omdat die net achter een bord, paal, boom staat.

  • Ian Vandenbossche

    Nu nog een paar honderd andere kruispunten en andere gevaarlijke plaatsen. Of misschien wachten tot daar ook een dodelijk ongeval gebeurt.

  • rik van dijck

    Da’s vier dagen en een mensenleven te laat !! Is het zo in dit land dat er nog altijd eerst doden moeten vallen vooraleer er initiatief genomen word ... zielig België !!!

  • Stef Wuyts

    @Christian Maes, laat ons ineens de auto verbieden. Ja, de rotte appels moeten uit het verkeer gehaald worden door meer controles en strenge straffen. Maar door elke automobilist te gaan pesten, zorg je alleen voor frustraties en gevaarlijk gedrag

  • Freddy Van de Velde

    Plastieken (!?!?) paaltjes .? Beter ware ijzeren poutrellen te gebruiken