Dieselwagens met Euronorm 3 vanaf 2020 niet meer welkom in Brussel

De lage-emissiezone is sinds 2018 van kracht in het volledige Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
Baert De lage-emissiezone is sinds 2018 van kracht in het volledige Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
Dieselvoertuigen met een Euronorm 3 mogen vanaf 1 januari 2020 niet langer de lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels Gewest inrijden. Als ze dat wel doen, riskeren ze een boete van 350 euro.

Het verbod geldt voor bussen, bestelwagens en personenwagens die een Euro 3-motor hebben. Voor de personenwagens gaat het specifiek om voertuigen die werden ingeschreven tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005. 

Brussel Fiscaliteit heeft, in samenwerking met Leefmilieu Brussel, eind oktober een gepersonaliseerde brief gestuurd naar de betrokken Brusselse automobilisten voor wie de nieuwe toegangsnorm van toepassing is. Op die manier zijn de bestuurders gewaarschuwd dat hun auto te vervuilend is, en wordt hen ook op de alternatieven gewezen.

Onder bepaalde voorwaarden kan er wel een afwijking aangevraagd worden en er bestaan ook dagpassen. Alle info hierover is terug te vinden op www.lez.brussels.

Overgangsperiode

Voor de voertuigen die voortaan verboden zijn in het lage-emissiezone (LEZ) geldt een overgangsperiode van drie maanden om zich aan de maatregel aan te passen. Als zij zich in het verkeer begeven, zullen zij door middel van een waarschuwingsbrief in kennis worden gesteld van hun overtreding. Pas vanaf 1 april 2020 riskeren zij effectief een boete van 350 euro.

In 2018, bij het instellen van de LEZ in Brussel, werden de dieselvoertuigen zonder Euronorm en met Euronorm 1 verboden. Sinds 2019 mogen ook de dieselwagens met Euronorm 2 en benzinewagens zonder Euronorm en met Euronorm 1 de lage-emissiezone niet meer betreden.

Brusselse lage-emissiezone in kaart

Het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest valt onder de Brusselse lage-emissiezone, met andere woorden: alle negentien gemeenten. De Ring (R0) behoort niet tot de LEZ, net als enkele toegangswegen tot transitparkings. 

De lage-emissiezone in Brussel.
lez.brussels De lage-emissiezone in Brussel.



10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eric Grosemans

    Die bakken zijn ondertussen al 15 jaar oud. Zoveel zullen er niet door getroffen worden, of rijd iedereen hier met zo'n oude mazoutstoof rond?

  • Patrick vincke

    Voor mij geen probleem want ik kom niet in zo een marginale stad nog met de auto trein bus fiets of te voet Brussel kan mij letterlijk gestolen worden en er staan nog enkele steden op mijn lijstje jammer maar het is zo

  • Bix Froefel

    Wat ik lees: arme mensen met auto's mogen niet meer wonen in de stad :'(

  • Dirk Peeters

    Brussel vanaf 2020 niet meer welkom in België.

  • George Verbeek

    Goed zo, nu nog houtkachels verbieden aub! Dan zullen we eindelijk gezondere lucht kunnen inademen.