De Lijn bestelt 14 trambussen voor tracé tussen Heizel en luchthaven

De Lijn heeft zopas veertien trambussen besteld voor het traject tussen de Brusselse Heizelvlakte en de luchthaven van Zaventem. Een eerste lading wordt eind volgend jaar geleverd, in de loop van 2019 komt de rest. Verwacht wordt dat ze binnen twee jaar voor het eerst in het straatbeeld te zien zullen zijn.

In afwachting van de komst van de trams in de Brusselse rand gaat De Lijn al veertien trambussen inzetten. Die zullen vanaf 2019 rijden op het ringtramtracé, dat tussen de Heizel en Brussels Airport loopt en onder meer op de grondgebieden van Grimbergen, Vilvoorde en Machelen ligt. De Lijn bestelde de veertien trambussen bij busbouwer Van Hool in Lier. Ze moeten dagelijks zowat 10.000 wagens uit het verkeer houden. "Dankzij de bussen sparen we jaarlijks ongeveer 200.000 liter diesel uit en komt er ongeveer 550 ton minder CO² in de lucht terecht", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. "Met de trambus bieden we bovendien een snel alternatief voor de file en mikken we op een optimale doorstroming", vult Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan. "Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer."

Dubbel zo lang

De veertien trambussen, die voor zowat 12 miljoen euro aangekocht worden, zijn met hun 24 meter dubbel zo lang als een gewone bus. Op een trambus zijn 51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen. De reistijd tussen de Heizel en Brussels Airport, goed voor een afstand van 17 kilometer, zal 38 minuten bedragen. Wanneer ze exact in het straatbeeld te zien zullen zijn, is nog niet duidelijk. De eerste vier trambussen worden eind volgend jaar geleverd, maar zullen eerst dienen voor de opleiding van de chauffeurs en de verkenning van het traject. In 2019 worden de resterende tien exemplaren geleverd. (RDK)