Brussel per deelstep onveilig? Vooral onhandig

Overal laveren ze tegenwoordig tussen: de deelsteps. Wie werkt, gebruikt ze om van station richting kantoor te sjeezen, toeristen verkennen er de stad mee. Het nieuwe vervoermiddel is razend populair, maar eiste vorige maand helaas ook een eerste dodelijke slachtoffer. Een 41-jarige man kwam mijn een elektrische step kwalijk ten val in Brussel. Levensgevaarlijk, zo’n step, klinkt het bij de critici. Wij deden de test in Brussel centrum.

BIEKE CORNILLIE

Ik stond een paar weken geleden voor het eerst op een exemplaar in Lissabon. Om langs een lange, vlakke en vers gegoten boulevard langs het water te zoeven weliswaar. Brussel per deelstep, dat is een ander paar mouwen. Eerste vaststelling: onze hoofdstad telt véél kasseien. En een deelstep heeft amper veringen.

We starten onze zoektocht naar een Flash, Lime, Bird of een nog ander deelstepmerk in de Vlaamsesteenweg. Het is meteen prijs: tussen de fietsen ligt een Flash-step op de grond. De bijhorende app koppelen met m’n bankkaart, QR-code op de step scannen en klaar om te vertrekken. Moeilijk is het niet, je hoeft de handgreep maar te draaien en de step trekt je vooruit. Als allebei je voeten er op staan tenminste, anders dreigt het ding van onder je weg te schuiven. 

Smartphone uit houdertje

De Vlaamsesteenweg ligt in kasseien. Vlakke exemplaren weliswaar, maar op topsnelheid- zo’n 18 kilometer per uur- is het weinig comfortabel cruisen. Van daar dokkert het richting Baksteenkaai, waar de tram passeert. Oef, deelstepbandjes zijn breed genoeg om dat obstakel vlot en veilig te overwinnen. We steppen verder naar het iets drukkere Sint-Katelijneplein. Dat de kasseien er hobbeliger liggen dan op de Vlaamsesteenweg, moeten we bijna aan den lijve ondervinden. Na geen 10 meter knalt mijn smartphone uit het daarvoor bestemde houdertje op het stuur tegen de grond. Een scherm in honderd barsten is het spijtige gevolg. Laat het een les zijn voor wie het binnenkort ook uitprobeert en zijn route vooraf uitstippelt op de smartphone. Ik kies voortaan Parijs-Roubaixgewijs voor het gootje.

In de Dansaertstraat zetten we onze tocht verder. Op gezapig tempo weliswaar, want het is uit je doppen kijken voor hielen en tenen. En voor toeristen met valiezen, fietsers, afdakken van terassen, bankjes, paaltjes en uitstekende kasseien. Onveilig? Niet per se, maar het is net als op de fiets alert blijven.

Deelsteps blijken populair in onze hoofdstad. We kruisen tientallen netjes geparkeerde, maar nog meer omgevallen trottinettes. Een Deliveroo-leverancier zoeft ons voorbij op een Lime, een koppeltje waagt er zich zelfs met z’n tweeën op en een zakenman sjeezt richting Beursplein. Niemand- behalve ikzelf- draagt een helm, hoewel Flash het nochtans wel aanraadt. Niet onlogisch, die aanbeveling, want honderd procent vertrouwd voelt het toch niet, zo’n zelfrijdende step.

IJdele hoop

De topsnelheid van de deelstep nog eens testen op de verkeersvrije Anspachlaan? We hoopten het, maar ijdele hoop: wegenwerken dwingen ons op het voetpad. Stapvoets en dus nog weinig zelfrijdend aan. Onze tocht eindigen we op de Grote Markt, wegens: te voet zijn we er even snel. 

Het vergt wat oefening, maar eenmaal vertrokken is de elektrische deelstep een waardige vervanger voor de fiets. Of onze hoofdstad nu zo onveilig is om al steppend te doorkruisen? Neen, het is net als met die andere tweewieler alert, voorzichtig en geconcentreerd blijven, dat wel. Handig om Brussel met toeristische blik te verkennen is de deelstep daarentegen niét. Te veel volk, te veel kasseien. 

Journaliste  Bieke Cornillie test de deelstep in Brussel.
© Philip Reynaers / Photonews Journaliste Bieke Cornillie test de deelstep in Brussel.

- Joernaliste Bieke Cornillie laveert tussen de toeristen.
© Philip Reynaers / Photonews - Joernaliste Bieke Cornillie laveert tussen de toeristen.
Dokkeren over de Grote Markt.
© Philip Reynaers / Photonews Dokkeren over de Grote Markt.
De GSM moest er helaas aan geloven.

  ©  Philip Reynaers  / Photonews
© Philip Reynaers / Photonews De GSM moest er helaas aan geloven. © Philip Reynaers / Photonews



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.