Brussel bundelt aanpak verkeersveiligheid in nieuw verwerkingscentrum: “De oorlog tussen de politiezones is begraven”

Het nieuwe verwerkingscentrum in Brussel.
SZM Het nieuwe verwerkingscentrum in Brussel.
Brussel heeft een nieuw verwerkingscentrum ingehuldigd. Het centrum centraliseert alles rond verkeersveiligheid in Brussel, zoals bijvoorbeeld de afhandeling van verkeersboetes. Momenteel is dit nog de aparte bevoegdheid van de zes politiezones. 

Met het nieuwe centrum komen twee medewerkers van elke Brusselse politiezone en twee medewerkers van de federale politie samen onder één dak. Het Brusselse verwerkingscentrum is het derde in ons land, na Limburg en Namen. De testfase in Brussel loopt tot oktober. Door de verkeersveiligheid in Brussel samen te brengen, is er meer controle op overtredingen en kan de afhandeling beter gecoördineerd worden. Nu worden nog te veel overtredingen niet vervolgd omdat sommige politiezones overbelast zijn. Minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Rudi Vervoort vindt de samenwerking tussen de zones en de federale politie alvast een troef voor Brussel. “Hierdoor kan de politie veel efficiënter werken en krijgen de verschillende zones ook meer ruimte en middelen om meer agenten de straat op te sturen.” 

Volgens korpschef Jacques Gorteman van zone West happen nu al veel personeelsleden toe om in het verwerkingscentrum te werken. “De oorlog tussen de politiezones is begraven”, vertelt hij.

Digitalisering

In dit nieuwe verwerkingscentrum is digitalisering een prioriteit. Alle overtredingen, zoals rijden door een rood licht, snelheidsovertredingen, wagens die niet verzekerd of gekeurd zijn, worden daar verwerkt. In het centrum wordt vanaf de foto van de nummerplaat alles geautomatiseerd tot aan het proces-verbaal. Het project is een samenwerking tussen de zes Brusselse politiezones en de federale politie, maar ook met het Brusselse Gewest, Brussel Mobiliteit en het CERT, het federale Computer Emergency Response Team. Het centrum beschikt ook over zeventig radars zijn en 330 camera’s met nummerplaatherkenning. Elke politiezone krijgt daarnaast ook één Lidar of superflitspaal, die ook ontradend werkt. Uit analyses van de federale politie en de Brusselse lokale zones is namelijk gebleken dat een groot deel van de automobilisten vertraagt in de buurt van een superflitspaal. Het is dus een goeie manier om het gedrag van automobilisten te veranderen. “Wegpiraten hebben geen plaats in Brussel”, zegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets.

Koen Ricour van de federale wegpolitie is blij met de komst van het verwerkingscentrum in Brussel. Hiermee kan Brussel volgens hem als voorbeeld dienen voor andere steden. “De federale en de lokale politie kunnen elk in aparte hokjes werken, maar als we samen de krachten bundelen, is het Brusselse Gewest sterker dan 1+1=3.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jean Timmermans

    Begin gewoon met trajectcontroles in de tunnels en aan werken. (Meiser, Montgomery, ... ) Deze afdeling verdient zich vanzelf terug.