Bijna 10 jaar na de ramp: drie jaar met uitstel gevraagd voor treinbestuurder Buizingen

Wim Robberechts
Het openbaar ministerie heeft op het proces van de treinramp in Buizingen uit 2010 een gevangenisstraf van drie jaar met uitstel gevraagd voor de bestuurder van een van de betrokken treinen. Die zou daarbij een rood sein hebben genegeerd. Voor de NMBS wordt een boete van 700.00 euro gevraagd.

De ramp in Buizingen gebeurde op 15 februari 2010  toen twee treinen op elkaar botsten. Daarbij kwamen 19 mensen om het leven en vielen honderden gewonden.

Maandag ging het proces over de ramp van start, nadat het meerdere keren vertraagd was geraakt. De bestuurder van een van de treinen stond er terecht omdat hij mee verantwoordelijk zou zijn voor het ongeval. Ook zou hij weinig medeleven tonen voor de slachtoffers. “Zij komen in zijn verhaal niet voor”, klonk het.

De verdediging van de chauffeur gaat in ieder geval voor de vrijspraak. “Er blijven vragen over het signaal opduiken", zegt zijn advocaat Dimitri De Béco. “De chauffeurs noemden het ‘de kerstboom’. Daarom vragen we de vrijspraak.

Ook voor de NMBS en Infrabel was het openbaar ministerie niet mals. Beide organisaties wordt verweten dat ze niet overlegden om de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te nemen. Voor de NMBS vroeg het openbaar ministerie een boete van 700.000 euro, terwijl van Infrabel 650.00 euro gevraagd werd.




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gustaaf carpels

    Er is geen enkel bewijs dat de machinist door het rode licht gereden is hijzelf verklaard dat het groen was. Maar het gebeurt dagellijks dat een rechter beslist dat er zaken bewezen zijn waar hij geen enkel hard bewijs voor heeft met andere woorden de rechter veld dan een oordeel op zijn gevoel Wat een pretentie

  • Koen Huyck

    Denkt men nu echt dat die treinbestuurder moedwillig door het rood gereden heeft? Een rood sein overschrijden is een ramp voor hen want dan mag men niet meer verder rijden, terug allerhande examens afleggen, ... . Het is niet enkel eens onder uw voeten krijgen en verder doen.

  • Leonarda Van Opbroecke

    Komt toch uit de zak van de toenmalige CEO's? Privé zouden ze ook persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld.

  • Marc Spandel

    Tja... wat betekend een 'boete' voor de NMBS? Een broekzak - vestzak operatie? De NMBS is immers een overheidsbedrijf. Dus de boete wordt gewoon uit 'de grote kas' betaalt aan 'de grote kas'. NMBS- boete? No way! De enige die hier gaat boeten is de machinist... de kleine man die de schuld in de nek wordt geschoven! De zakkenvullende verantwoordelijke bazen daarentegen...

  • Hilda Schorpion

    Boete voor de NMBS en Infrabel die wij gaan betalen met ons belastinggeld? Waarom geen fysieke verantwoordelijken straffen bij NMBS en Infrabel en schadevergoeding laten betalen? In de politiek kan je tot hiertoe er niks van bakken en toch je vergoeding opstrijken maar toch niet in een firma zeker, als is het dan een staatsbedrijf.