6 op tien migrainepatiënten is niet op de hoogte van hun triggers

Archiefbeeld migraine actie
Baert Marc Archiefbeeld migraine actie
Zes op de tien Belgische migrainepatiënten is slecht tot niet op de hoogte van de triggers van hun migraine. Vandaag werd er een campagne gehouden op het Flageyplein met foodtrucks, want, ja, chocolade kan ook een trigger zijn.

Uit een studie bij 1.000 migrainepatiënten die werd uitgevoerd in de Belgische apotheken blijkt dat zes op de tien patiënten niet weten wat hun triggers zijn. De studie kwam er voor de Week van de Migraine, die plaatsvindt van 13 tot en met 18 mei, en die voor deze zevende editie focust op die triggers van migraine.

Voor de studie werd de personen gevraagd naar wat de migraine bij hen uitlokt. De meest genoemde triggers zijn stress (54 procent), een verandering in het slaappatroon (42 procent) en fel licht (26 procent). Visuele triggers zoals het langdurig gebruik van beeldschermen (21 procent) of flitsend licht (20 procent) vervolledigen de top vijf.

De meeste triggers komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Stress is bijvoorbeeld een trigger voor 57 procent van de ondervraagde vrouwen en 47 procent van de ondervraagde mannen. Uit het onderzoek blijkt ook dat honger en dorst vaak een duidelijke trigger zijn, vooral bij jongeren.

Slechts 19 procent van de patiënten duidt alcohol aan als trigger. Voor vrouwen zijn hormonen in 36 procent van de gevallen een trigger, en in 16 procent van de gevallen ook de belangrijkste trigger.

Bepaalde voedingswaren (15 procent) en cafeïne (8 procent) worden regelmatig genoemd door patiënten als een aanleiding voor migraine. Wanneer etenswaren een trigger zijn voor migraine, gaat het in 36 procent van de gevallen om chocolade of andere zoetigheden. Een vijfde (21 procent) van deze groep wijst naar voedingsmiddelen die aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen bevatten als migrainetrigger. En een bijna even groot aandeel (20 procent) geeft aan dat kaas een trigger is.

Met de slogan “De triggers van migraine zijn soms vreemd” wil de Week van de Migraine 2019 het publiek er van bewust maken dat de triggers verrassend kunnen zijn, en dat de identificatie van de oorzaak van een migraineaanval de ziekte al meer leefbaar kan maken. Hierdoor werden er op het Flageyplein vandaag Foodtrucks gezet. Alle hapjes die je er kan proeven zijn potentiële migrainetriggers. Zo willen ze de bevolking bewustmaken van wat migraine inhoudt en wat de triggers ervan zijn. Voor de campagne komen er in de apotheken, naast posters, ook informatiebrochures en worden er slaapmaskers uitgedeeld.

Je vindt er meer info over op weekvandemigraine.be




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.