13-jarig meisje bevangen door CO in Molenbeek

illustratie brandweer Brussel
Baert Marc illustratie brandweer Brussel
In Sint-Jans-Molenbeek is dinsdagnamiddag een 13-jarig meisje bevangen geraakt door CO. Dat meldt de Brusselse brandweer. Oorzaak van de vergiftiging was een oude waterverwarmer op gas, die bovendien opgesteld stond in een hermetisch afgesloten badkamer.

Het waren de ouders van het meisje die omstreeks 17 uur de hulpdiensten verwittigden toen hun dochter neerviel in de badkamer. Bij aankomst van de ziekenwagen sloeg de CO-melder van de ambulanciers meteen alarm, waarop ook de brandweer werd verwittigd. Die stelde een hoge CO-concentratie vast in de badkamer. Het hele appartement wed grondig verlucht terwijl de ziekenwagen het 13-jarige meisje overbracht naar het ziekenhuis, waar ze zuurstof kreeg toegediend. Ook haar vader en jongere zus werden naar het ziekenhuis gebracht, weliswaar enkel ter controle.

Sibelga kwam ter plaatse en sloot de gastoevoer naar de waterverwarmer af. “We willen er nogmaals op wijzen dat men bij verbranding moet zorgen voor een goede afvoer van de verbrandingsgassen, een goede ventilatie en de aanvoer van verse lucht”, zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw.