“Uber is illegaal”

Taxi's Brussel.
Baert Marc Taxi's Brussel.
Volgens de Brusselse rechtbank van koophandel zijn transportplatformen zoals Uber illegaal in Brussel. De rechter bepaalde dat enkel chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en dus ook een lichtbak bovenop de wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad mogen uitvoeren.

De dwangsommen bedragen 10.000 euro per partij en vastgestelde inbreuk. Ze kunnen oplopen tot een plafond van 1 miljoen euro. Tegelijkertijd blijkt uit het vonnis van de Brusselse rechtbank van Koophandel dat er nog enige onduidelijkheid is of Uber X een taxidienst of een limodienst is. Het vonnis van de stakingsrechter bevestigt een eerdere beslissing die in september 2015 uitgesproken werd en waarbij UberPop verboden werd als taxidienst. Dat verbod kwam er omdat de chauffeurs niet over een taxilicentie en dus een lichtbak op het dak beschikten. De rechter bepaalt nu dat eender welke dienst die betaalde ritten aanbiedt, hieronder valt. “Het bevel tot staking is aldus geenszins beperkt tot een welbepaalde dienst. Het bevel kan in tegendeel van toepassing zijn op eender welke dienst van Uber, van zodra het een taxidienst betreft.”

Geen stopzetting activiteiten

Uber is bijgevolg niet van plan zijn activiteiten stop te zetten. “Dit vonnis heeft geen onmiddellijke impact op onze bedrijfsactiviteiten”, klinkt het, “de rechter heeft geen definitief oordeel geveld. Dat moet gedaan worden door een andere rechtbank.” Ook de advocaat van Uber, Etienne Kairis ziet geen reden om te stoppen. “Vandaag is er geen stakingsbevel en dus moeten en zullen ze niet stoppen voor zover ik weet.” Uber zegt verder wel ‘ontgoocheld’ te zijn dat het vonnis geen duidelijker onderscheid maakt tussen de diensten van uberX en die van het al stopgezette uberPOP.Taxiplan

Taxiplan

In de nasleep van het vonnis klinken uit de politieke wereld alsmaar meer stemmen voor een duidelijk ‘Taxiplan’. De liberale Brusselse volksvertegenwoordigers Els Ampe (Open Vld) en Vincent De Wolf (MR) betreuren dat er nog steeds geen duidelijk wettelijk en juridisch kader is voor de applicatie en transportdienst Uber.  “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt De Wolf, “misschien zullen velen op de rechter schieten, maar het feit is dat de taxiwetgeving in Brussel niet futureproof is. 

Nood aan actie

Er is actie nodig die het gepruts in de marge rechtzet”, vindt Brussels Open Vld-fractieleider Els Ampe. Haar collega en MR-fractieleider Vincent De Wolf staat Ampe bij en wijst op “het onvermogen van de Brusselse regering” om een wettelijk kader te voorzien voor de numerieke actoren. “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt De Wolf. Voor de liberalen is het duidelijk dat een nieuw taxiplan komaf moet maken met de lacunes in de taxiwetgeving en de onzekerheid voor bedrijven als Uber. “De stappen die in het taxiplan gezet zijn wegen onvoldoende. Moderne applicaties zoals Uber lopen tegen de muur van het Brusselse verleden aan”, aldus Ampe.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.