"Tunnels eerst herstellen, dan sluiten"

RENOVATIE LEOPOLD II-TUNNEL ZAL 180 MILJOEN EURO KOSTEN

De renovatie van de Leopold II-tunnel zou in 2018 starten.
Foto Aelberts De renovatie van de Leopold II-tunnel zou in 2018 starten.
Het Brussels Gewest wil zijn tunnels éérst renoveren om ze later alsnog dicht te gooien. Kostprijs van de renovatie van de Leopold II-tunnel alleen al is 180 miljoen euro. In totaal zou het om een miljard euro gaan voor alle tunnels. De Stefaniatunnel is ondertussen al gesloten wegens scheurtjes in het plafond en blijft nog een week dicht.

De Leopold II-tunnel is één van de meest gebruikte tunnels van het land. Hij is voor Vlaamse pendelaars dé verbinding tussen de E40 en de Brusselse binnenstad. Dagelijks rijden 65.000 auto's door de tunnel. Er circuleren nu plannen om die tunnel gewoon dicht te gooien. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet is voorstander: "Op lange termijn moeten de tunnels niet opengehouden worden. We zouden de tunnel bijvoorbeeld kunnen ombouwen tot een parking en bovengronds evolueren richting een stadsboulevard. Het is wel niet omdat je een tunnel sluit, dat daarom het verkeer verdwijnt. Dat zal dan bovengronds gaan en daar moeten we eerst een oplossing voor vinden."


En daarom zal Smet de tunnels éérst renoveren. De renovatie van de Leopold II-tunnel zal al zo'n 180 miljoen euro kosten. De renovatie van alle tunnels zou volgens interne bronnen al snel een miljard euro kosten. Nog dit jaar wil de minister een actieplan op tafel leggen. In 2018 moet de renovatie van de Brusselse tunnels van start gaan. Ze zullen ten vroegste in 2021 hersteld zijn om ze later, veel later wellicht, alsnog te sluiten.

Onrealistisch

Verkeersexperts zijn radicaal tegen het plan om de tunnels te sluiten. "Compleet onrealistisch", zegt Danny Smagghe van Touring. "Nu de Stefaniatunnel dicht is, staat het verkeer al stil, zelfs op een zaterdag. De tunnels zijn absoluut nodig voor de 250.000 pendelaars die elke dag met de auto naar Brussel rijden. In Madrid hebben ze net alle verkeer ondergronds gestoken. En in Brussel zouden ze het tegenovergestelde doen.Onbegrijpelijk."


Een uitgebreide inspectieronde langs alle Brusselse tunnels heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat de toestand dramatisch is. De incidenten volgen elkaar snel op. In november vorig jaar kwam een groot stuk beton van twee meter bij één naar beneden in de Rogiertunnel. Vorige week ging de Stefaniatunnel dicht nadat er scheurtjes in het plafond ontdekt waren. Een extern studiebureau zal nu onderzoeken of het wegkappen van het beschadigd beton stabiliteitsproblemen zal veroorzaken. Dat zal zeker een week duren. Pas daarna zal het studiebureau uitsluitsel kunnen geven over de staat van de tunnel "en kan er hopelijk ingeschat worden hoe lang de reparatie zal duren".


De tunnels werden in de jaren tachtig gebouwd. Ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het Brussels Gewest. "Sinds de bouw zijn ze verwaarloosd geweest", zegt schepen van Mobiliteit van de stad Brussel Els Ampe.


"Ze hebben het zo lang laten verrotten en nu stellen ze vast dat de kosten hoog zijn", zegt Danny Smagghe van Touring. Meer dan een miljard zou het kosten om de tunnels te renoveren. Alleen al aan de Leopold II-tunnel zijn voor 180 miljoen euro kosten. "We spreken daar al zes jaar over in de commissie Mobiliteit. De plannen liggen al vier jaar klaar, maar er gebeurt niets. Het is nochtans hoog tijd, want het is gewoon gevaarlijk aan het worden."