“Geen mirakel oplossing voor de overvluchten van Brussel-Nationaal”

De ombudsdienst voor de luchthaven van Brussel-Nationaal stelt haar jaarverslag voor

Philippe Touwaide, ombudsman voor de luchthaven
Emily Delbaer Philippe Touwaide, ombudsman voor de luchthaven
De ombudsdienst voor de luchthaven van Brussel-Nationaal stelt vandaag hun cijfers voor van het jaar 2018. Ze kregen 28 % procent minder klachten dan 2017, “maar elke klacht blijft er één te veel,” aldus Philippe Touwaide, ombudsman van de luchthaven.

De onafhankelijke ombudsdienst voor de Luchthaven van Brussel-Nationaal, moet de klachten bundelen, behandelen en suggesties van de omwonenden in acht nemen. Dit doen ze al 19 jaar en hiermee zijn ze ook de belangrijkste ombudsdienst van België. Omdat het moeilijk is om te bemiddelen op basis van een beslissing die in eerste instantie politiek is, maakt de ombudsdienst een gedetailleerde analyse van de inhoud van de klachten, die ze daarna aan de bevoegde Minister, doorgeven. 

28% minder klachten

De meeste klachten stijgen bij nachtvluchten, als een vliegtuig plots van baan wisselt en bij windnormen. Normaal gezien stijgt en landt een vliegtuig tegen de wind in. In uitzonderlijke gevallen mag een maximale rugwind van 5 knopen en een zijwind van 15 knopen. Maar op Zaventem worden nog soepelere normen gehanteerd, met name tot 7 knopen rugwind en 20 knopen zijwind. Dat veroorzaakt vooral bij het opstijgen meer geluidsoverlast. In 2018 heeft de ombudsdienst 94.374 klachten behandeld van 1.552 verschillende bewoners. In 2017 was het aantal 131.260 klachten van 1.507 bewoners. Hiermee zijn de klachten met 28% gedaald. De meeste klachten komen uit Sint-Lambrecht-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Schaarbeek en Jette.

Betere communicatie

“Er is geen mirakel oplossing voor de overlast van vliegtuigen, maar er zijn wel maatregelen die genomen kunnen worden om de situatie te verbeteren voor iedereen,” zegt ombudsman Touwaide. Zo mikken ze enerzijds op hun aanbevelingen aan de regering, maar anderzijds ook op een betere communicatie met de bewoners. Touwaide merkt dat de bewoners veel minder klachten indienen als ze op de hoogte zijn van wat er boven hen gebeurt. Hierdoor kunnen ze daar volgens Touwaide op anticiperen. De baanwisseling van het vliegtuig delen ze bijvoorbeeld via sociale media mee, maar dat blijft nog een uitdaging volgens Touwaide: “We moeten dat zelf aan Belgocontrol gaan navragen, ze gaan het zelf niet aan ons melden.” Binnenkort worden wel in real time de banen die gebruikt worden weergegeven op https://www.batc.be/nl/.

Aanbevelingen aan de regering

De ombudsdienst heeft vijf concrete voorstellen voor de federale regering. Eerst moet het toegelaten lawaainiveau van de vliegtuigen zowel overdag als ‘s nachts verminderen. Zwaardere vliegtuigen moeten ook tussen 20 en 8 uur beperkt worden. Het financieringsfonds voor isolatie en exploitatie moet opnieuw actief zijn en de geluidsmuur, die al sinds 1984 beloofd wordt, moet worden afgewerkt. Als laatste wil de ombudsdienst dat de regering alle wetten en regelgevingen naleeft.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.