"Een blanke taxichauffeur graag"

1 OP 2 BEDRIJVEN GAAT IN OP DISCRIMINERENDE VRAAG VAN KLANTEN

De Marokkaanse taxichauffeur wil liever niet herkenbaar in beeld komen.
Foto Marc Baert De Marokkaanse taxichauffeur wil liever niet herkenbaar in beeld komen.
Vier op de acht Vlaamse en Brusselse taxibedrijven levert een blanke chauffeur als daarom gevraagd wordt. Politici reageren verontwaardigd, taxibedrijven ontkennen maar de Brusselse taxichauffeurs voelen de discriminatie in de sector wel.

Niet alleen Groot-Brittannië, waar aan het licht kwam dat taxibedrijf 'Car 2000' instemt met het verzoek naar een blanke chauffeur als de klant daarom vraagt, maar ook in België is discriminatie bij taxibedrijven schering en inslag. Uit een onderzoek van Metro blijkt dat de helft van de Belgische taxibedrijven een blanke chauffeur aanbiedt als de klant daarom vraagt. William, een chauffeur van Afrikaanse origine, is verbaasd dat sommige taxibedrijven daarop ingaan. "Heel af en toe heb ik mensen met opzet een taxi achter mij weten nemen omdat mijn huidskleur hen niet aanstond, maar ik denk dat het ook in de andere richting werkt. Sommige zwarte mensen willen niet door een Arabier rondgereden worden of omgekeerd. Ik vind dat dat blijk geeft van zeer weinig intelligentie."


Bij Said, een chauffeur van Marokkaanse afkomst, ligt het probleem gevoeliger. "Ik heb besloten om binnen een half jaar van job te veranderen. Ik wil werken op een plaats waar discriminatie minder zichtbaar is. Maar ik denk niet dat dit probleem specifiek voor de taxicultuur geldt, maar gewoon een probleem van onze hele samenleving is en hou mijn hart vast voor mijn kinderen. Zij hebben een masterdiploma en een Belgische moeder, maar krijgen weinig kansen op de arbeidsmarkt omdat hun achternaam niet Belgisch klinkt."


"Ik ben er zeker van dat de taxibedrijven in het Brusselse zo'n strategie niet toepassen", aldus Luigi Marrocco, topman van Taxis Bleus. "Nog geen tien procent van onze chauffeurs is trouwens blank en de keren dat klanten naar een blanke chauffeur vroegen, zijn zeer schaars. Het Brusselse cliënteel is vertrouwd met taxichauffeurs van allochtone afkomst." Zijn collega Michel Pêtre van Taxis Verts treedt bij. "Wij weigeren consequent zo'n verzoek. De kwaliteiten van de chauffeur gaan voor op de origine. Tien jaar geleden kregen we af en toe een verzoek om een blanke chauffeur, maar tegenwoordig gebeurt het nog amper."

Ontoelaatbaar

Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) heeft zijn administratie en de bevoegde inspectiediensten ondertussen de opdracht gegeven om de zaak te onderzoeken en paal en perk te stellen aan dat soort praktijken. Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) vindt het ronduit fout dat bedrijven ingaan op discriminerende verzoeken. "Zowel het ingaan op als het verzoek om een blanke chauffeur is ontoelaatbaar. We zijn enerzijds tevreden dat een aantal bedrijven niét op dat verzoek wou ingaan en de vraag zelf afkeurde, maar anderzijds moet er actie komen tegen dit soort discriminatie. In een gewest waar bijna de helft van de bevolking van buitenlandse origine is, kunnen we dit niet dulden. We zullen hierrond acties voeren en sensibiliseren en kijken hoe we dit probleem bij de wortel kunnen aanpakken", aldus Debaets.