Veel klachten over Huis van Bruggeling

OMBUDSMAN ROEPT OP TOT SNELLE EVALUATIE

Er komen nog wekelijks klachten binnen van inwoners die de dienstverlening maar niks vinden.
Foto Proot Er komen nog wekelijks klachten binnen van inwoners die de dienstverlening maar niks vinden.
Er komen nog bijna wekelijks klachten binnen bij de Brugse ombudsman over de werking van het Huis van de Bruggeling, het nieuwe administratieve centrum aan het station. Hoewel de stad wil wachten, dringt een evaluatie zich volgens ombudsman Marc Carlier op. "Het vreemde-lingenloket en de dienst Rijbewijzen kampen met een achterstand", zegt hij.

Het Huis van de Bruggeling opende vorig jaar op 15 oktober de deuren. Heel wat stadsdiensten verhuisden naar het pand van de vroegere MediaMarkt aan het station, om de dienstverlening voor de Bruggelingen te verbeteren. Maar ruim zes maanden later zijn er nog altijd kinderziektes. "Tot eind december vorig jaar telde ik 14 gegronde klachten over het Huis van de Bruggeling", zegt ombudsman Marc Carlier. "Voor een ombudsdienst is dat veel, want wij krijgen meestal maar het topje van de ijsberg te horen. De eerste dagen na de opening ging het vooral over de slechte telefonische bereikbaarheid van de diensten. De techniek liet het afweten of de burger raakte simpelweg niet binnen. Begrafenisondernemers klaagden dan weer dat ze snelle informatie niet meer konden opvragen bij de dienst Burgerzaken."


Volgens Carlier zijn de meeste van die klachten intussen verholpen, al krijgt hij nog altijd wekelijks brieven binnen van inwoners die de dienstverlening maar niks vinden. "Er is lange tijd een structureel probleem geweest in de dienst Burgerzaken. Ervaren medewerkers werden elders ingezet, waardoor er een personeelstekort was. Er zijn in die periode grote achterstanden opgebouwd bij de dienst Rijbewijzen en ook aan het loket voor 'niet-Belgen'. De wachttijden voor een rijbewijs liepen op tot vijf dagen, wat ik te veel vind. Voor de vreemdelingendienst was dat zelfs twee weken."


De ombudsman dringt aan op een snelle evaluatie. "Het is misschien nog te vroeg om te beoordelen of de dienstverlening verbeterd is, maar er zijn toch een aantal zaken die beter kunnen."

Al bijgestuurd

Volgens burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) is een evaluatie nog niet voor meteen. "Eerst was er de opening van het Huis van de Bruggeling die voor wat problemen heeft gezorgd, daarna stonden er lange wachtrijen met Bruggelingen over het parkeerplan. Nu pas draaien de diensten stilaan zoals het moet. Ik wil die periode nu even afwachten, om te bekijken of er nog grote problemen zijn. We hebben bovendien al wat bijgestuurd. Zo is het personeelstekort bij de dienst Burgerzaken weer op peil. Ook op de dienst 'niet-Belgen' is er een nieuwe medewerker gestart."


De Ombudsdienst kreeg het afgelopen jaar over het algemeen meer klachten van inwoners binnen. Naast het Huis van de Bruggeling vormde ook de politie vaak een bron van ergernis. Volgens de Ombudsdienst heeft de terreurdreiging, de vluchtelingencrisis en het vele andere werk van de politie daar een hand in. Ook het aantal klachten over het parkeerplan is opvallend (al gaan die cijfers over 2017, red.). Andere klachten over stadsdiensten zijn dan weer flink gedaald.