Twee keer trajectcontrole in Brugge

N9 MAALSE STEENWEG EN R30 RING KRIJGEN SLIMME CAMERA'S

De flitspaal op de ring tussen Kruispoort en Dampoort wordt vervangen door trajectcontrole.
Foto Benny Proot De flitspaal op de ring tussen Kruispoort en Dampoort wordt vervangen door trajectcontrole.
Nog dit jaar worden de vaste flitspalen langs de R30 Ring rond Brugge en de N9 Maalse Steenweg omgevormd tot trajectcontrole. Voor de R30 gaat het om het traject tussen de Kruispoort en de Damse Vaart. Ook de flitspaal in Sint-Kruis wordt vervangen. "Afremmen voor een flitspaal en dan weer optrekken heeft geen zin meer", vindt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

"Het ombouwen van de vaste flitspaal kan snel gaan", legt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer uit. "Voor de vaste flitspalen maken we gebruik van de detectielussen in de weg die er nu al liggen. De flitspaal verdwijnt en wordt door een nieuwe paal met ANPR-camera vervangen. Dat is een camera die je nummerplaat herkent", zegt Daniels. Het zijn de flitspalen die nog werken met een filmrolletje die worden vervangen.

Ook niet-verzekerde wagens

In Brugge gaat het om twee palen: de flitspaal nabij de Kruispoort, waar je maximaal 70 kilometer per uur mag rijden, is er één van. De snelheid op dat traject wordt behoorlijk gerespecteerd, al vliegen er nog minstens 2.000 chauffeurs per jaar de bon op. Daarnaast wordt ook de flitspaal langs de Maalse Steenweg, niet ver van sterrenrestaurant De Jonkman, vervangen door een slimme camera. Ook hier zal de snelheid dus over een langere afstand gemeten worden. Over welke afstanden het gaat, is nog niet bekend. De slimme ANPR-camera is niet alleen nuttig voor trajectcontrole, maar haalt er ook niet-verzekerde voertuigen uit.

Voordelen

Door de paal te vervangen door trajectcontrole, wordt de snelheid over een langere afstand gemeten. Dat moet een eerlijker systeem worden. "Het heeft twee grote voordelen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Bestuurders worden niet meer verrast door een moment van onoplettendheid, maar het is ook gedaan met afremmen voor een flitspaal of een rood licht, om daarna weer gas te geven." Ook burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) juicht de trajectcontrole toe. "Het is in mijn ogen vooral een eerlijker systeem. Een flitspaal mist soms zijn doel, doordat chauffeurs plots remmen en daarna weer gas geven. Hier moet je effectief over een bepaald traject trager rijden en dat bevordert de veiligheid."


Tegen 2020 wil Vlaanderen alle 409 analoge camera's langs gewestwegen weg hebben en omvormen tot een trajectcontrole. De meerinkomsten door de flitsboetes worden opnieuw geïnvesteerd in verkeersveiligheid.