Steeds meer laadpalen aan restaurants: “Tesla-rijders hebben onze zaak in hun gps staan”

Eén op twintig restaurants heeft laadpunten voor elektrische auto’s

Vaste klant en Tesla-bestuurder Ludovic en David Dendooven van Hof ter Doest in Lissewege.
Foto Jelle Houwen Vaste klant en Tesla-bestuurder Ludovic en David Dendooven van Hof ter Doest in Lissewege.
Meer dan één op twintig restaurants heeft intussen één of meerdere laadpunten voor elektrische auto’s. Met die extra service spelen horeca-uitbaters in op de groeiende trend. “Ze worden vaak gebruikt én brengen een mooi cliënteel naar de zaak”, zegt David Dendooven van Hof ter Doest in Lissewege, dat twee laadpalen heeft.

Volgens de Vlaamse overheid waren er op 1 januari 42.954 milieuvriendelijke wagens in Vlaanderen. Dit komt overeen met 1,21 procent van het wagenpark. In 2018 werden er in Vlaanderen 12.793 nieuwe milieuvriendelijke auto’s ingeschreven, waarvan 2.658 volledig elektrisch en 6.925 plug-in hybride. Dit is een stijging van 40 procent ten opzichte van de twee voorbije jaren. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) berekende dat minstens één op twintig restaurants al laadpunten heeft voor die groep van klanten. “De overgrote meerderheid doet dit om extra service te kunnen bieden aan hun klanten”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “En dat is slim gezien, omdat de elektrische wagen gezien wordt als het alternatief voor ‘proper’ rijden. De toenemende belangstelling voor onze luchtkwaliteit zal ertoe bijdragen dat er steeds meer elektrisch wordt gereden. Ondernemers moeten met hun tijd mee zijn en inspelen op nieuwe trends en evoluties in de samenleving. Daarom is het slim dat ook steeds meer restaurantuitbaters ervoor kiezen om minstens één laadpunt te plaatsen aan hun restaurant of in de directe omgeving ervan.”

Specifiek voor Tesla

Bij restaurant Hof ter Doest in Lissewege is zo’n laadpunt te vinden. Meer zelfs: ze hebben met een tweede laadpaal specifieke aandacht voor de Tesla-rijders. “Klanten stellen de service op prijs”, zegt chef David Dendooven. 

Het zijn veelal zakenmensen, die tijdens hun etentje hun wagen zorgeloos kunnen opladen

David Dendooven

“We hebben de investering nog niet beklaagd. De elektrische laadpalen worden vaak gebruikt. Het leuke is dat we op de gps-toestellen van Tesla-bestuurders staan. Dat zijn veelal zakenmensen, die tijdens hun etentje hun wagen zorgeloos kunnen opladen. Omdat er maar weinig zaken zijn die zo’n service aanbieden, boren we zo een mooi nieuw cliënteel aan.” Dendooven roert ook in de potten van restaurant Njord in Zeebrugge: “Ook daar willen we zo'n laadpunten installeren.”

Te duur

NSZ is ervan overtuigd dat nog meer restauranthouders het voorbeeld zullen volgens. En dit wordt ook bevestigd door de enquête: 8 procent van de bevraagde uitbaters die nog geen laadpunt hebben, zijn wel van plan om er de komende twee jaar één te installeren. Restaurants die nog geen laadpunt bezitten en dat ook niet van plan zijn, doen dat hoofdzakelijk, omdat ze zelf niet over parkeerplaatsen beschikken (43 procent), daar nog geen vragen van klanten over hebben gekregen (41 procent), er nog te weinig elektrische auto’s rondrijden (27 procent) en omdat zo’n laadpunt volgens hen te duur is (17 procent).




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Mouton

    Tiens, de laadpaal aan de Magdalenazaal Sint-Andries ligt al meer dan 6 maanden letterlijk neer, met een mooi lintje rond