Opleiding om dronepiloot te worden al voor maanden volboekt: “Zeebrugge wordt Flanders Drone Valley”

Pilootopleiding in grootste centrum van ons land is maanden volboekt: wij volgden mee

Architectuurfotografe Emmy Beyls (36) uit Zulte volgt een drone-opleiding bij Noordzee Drones omdat  klanten bleven aandringen op luchtbeelden. “Het werd hoog tijd voor een opleiding”, vertelt ze.
Benny Proot Architectuurfotografe Emmy Beyls (36) uit Zulte volgt een drone-opleiding bij Noordzee Drones omdat klanten bleven aandringen op luchtbeelden. “Het werd hoog tijd voor een opleiding”, vertelt ze.
Enkele jaren geleden waren drones voorbehouden aan nerds en gespecialiseerde fotografen. Wie nu nog drones afzweert, loopt hopeloos achter op de concurrentie. Bij Noordzee Drones in Zeebrugge, het grootste opleidingscentrum van België, is de opleiding tot maanden ver volgeboekt. “Bewakingsagenten, verzekeringsexperts, architecten, ingenieurs, piloten, landmeters en allerhande technici beseffen dat het hoog tijd is om op de kar te springen”, zegt Elwin Van Herck van Noordzee Drones. Hijzelf vindt het hoog tijd voor een ‘Flanders Drone Valley’. Een wat?

Het opleidingscentrum in de Kotterstraat in Zeebrugge heeft in vijf jaar 1.800 dronepiloten opgeleid. Intussen zijn er twintig instructeurs en lesgevers aan de slag. “De laatste tijd is het aantal inschrijvingen sterk toegenomen. Cursisten van het eerste uur waren de early adopters en techneuten. De tweede generatie waren de fotografen en camera- en klankmannen. Intussen beseft nagenoeg elke sector de noodzaak van drones, als verlengstuk van hun activiteiten. Mensen uit allerlei beroepscategorieën volgen hier samen les met hetzelfde doel”, getuigt CEO en oprichter Elwin Van Herck uit Koksijde.  

Wie een opleiding voor dronepiloot Klasse I volgt, krijgt drie dagen theorieles voorgeschoteld.
Benny Proot Wie een opleiding voor dronepiloot Klasse I volgt, krijgt drie dagen theorieles voorgeschoteld.

We gaan binnen in het leslokaal, waar een twintigtal leerlingen uit heel Vlaanderen aandachtig de wetgeving en technische specificaties aanleren. Wie een opleiding volgt voor professioneel dronepiloot - Klasse I - moet er wel iets voor over hebben. “Drie volledige dagen theorieles en twaalf uur praktijkles op ons oefenterrein. Voor wie van de andere kant van het land komt, is dat logistiek niet vanzelfsprekend. Daarom is overnachten en eten in het IBIS-hotel in Zeebrugge inbegrepen in de prijs”, vertelt Elwin. Met het brevet Klasse I mag een dronepiloot tot 90 meter hoog vliegen met een drone tot 150 kilogram. Wie hoger wil, moet een uitzondering aanvragen bij het Directoraat-Generaal Luchtvaart.

Het zijn  vaak slopende dagen in het opleidingscentrum van Noordzee Drones. Wie een opleiding voor dronepiloot Klasse I volgt, moet drie dagen theorieles volgen.
Benny Proot Het zijn vaak slopende dagen in het opleidingscentrum van Noordzee Drones. Wie een opleiding voor dronepiloot Klasse I volgt, moet drie dagen theorieles volgen.

In de pauze plukken we er enkele cursisten uit. Bram Verheyen (22) uit Assenede is bewakingsagent bij Securitas en doet in bijberoep inspecties en controles van wegenwerken en verkavelingen. “Een drone levert grote winsten in efficiëntie en grondigheid op, zowel als bewaker en bij inspecties. Eens de opleiding erop zit, zal ik wellicht niet meer zonder drone kunnen”, getuigt Bram. Emmy Beyls (36) uit Zulte is architectuurfotografe en kreeg van haar klanten telkens opnieuw de vraag voor luchtbeelden. “Het werd hoog tijd voor een opleiding”, steekt ze ons toe.

Vliegen en fotograferen zijn mijn twee passies, dus kon een vliegende camera niet uitblijven. Als lijnpiloot krijg ik bovendien steeds vaker met drones te maken. Het is belangrijk om de werking en wetgeving goed te kennen

Jan Van Hecke (42)

 Jan Van Hecke (42) uit Denderleeuw is zowel fotograaf als lijnpiloot. “Vliegen en fotograferen zijn mijn twee passies, dus kon een vliegende camera niet uitblijven. Als lijnpiloot krijg ik bovendien steeds vaker met drones te maken. Het is belangrijk om de werking en wetgeving goed te kennen”, vertelt Jan. Maxim Buyle uit Vichte (24) is zelfstandig landmeter en wil zijn metingen en 3D-scans sneller en efficiënter uitvoeren.

Jan Van Hecke (42) uit Denderleeuw is lijnpiloot en fotograaf. Een vliegende camera, waarmee hij zijn twee passies combineert, kon voor hem niet ontbreken.
Benny Proot Jan Van Hecke (42) uit Denderleeuw is lijnpiloot en fotograaf. Een vliegende camera, waarmee hij zijn twee passies combineert, kon voor hem niet ontbreken.
Maxim Buyle (24) uit Vichte is landmeter en doet 3D-scans. Om niet achter te lopen op de concurrentie, volgt hij een opleiding voor dronepiloot.
Benny Proot Maxim Buyle (24) uit Vichte is landmeter en doet 3D-scans. Om niet achter te lopen op de concurrentie, volgt hij een opleiding voor dronepiloot.

“Momenteel leiden we ook de strandredders van Blankenberge en de politie Bredene/De Haan op. Met een drone kunnen redders het strand veel beter in het oog houden. Toepassingen om te scannen op kleur van kledij, om bijvoorbeeld verloren gelopen kinderen te zoeken, zijn volop in ontwikkeling”, gaat Elwin Van Herck verder. “De politie zet al langer drones met warmtecamera’s in tijdens het zoeken naar transmigranten, maar ook bij gewone manifestaties of incidenten kunnen luchtbeelden belangrijk zijn”, aldus de zaakvoerder van Noordzee Drones. 

Momenteel leiden we ook de strandredders van Blankenberge en de politie Bredene/De Haan op. Met een drone kunnen redders het strand veel beter in het oog houden

Elwin Van Herck

Wie een drone gewoon leuk speelgoed vindt, kan de opleiding Klasse II voor recreanten volgen. De opleiding houdt een dag theorie en twee praktijksessies in. Zonder een brevet mag een drone slechts tot tien meter hoogte opstijgen, enkel in de eigen tuin. 

Jens Compernolle van Noordzee Drones toont het luchtruim aan cursist Bram Verheyen (22) uit Assenede. Bram is bewakingsagent en voert ook inspecties uit. Binnenkort kan hij zijn twee bezigheden optimaliseren met een drone.
Benny Proot Jens Compernolle van Noordzee Drones toont het luchtruim aan cursist Bram Verheyen (22) uit Assenede. Bram is bewakingsagent en voert ook inspecties uit. Binnenkort kan hij zijn twee bezigheden optimaliseren met een drone.

Mét een brevet Klasse II is 45 meter hoogte met een drone tot 5 kilo toegestaan, op voorwaarde dat de drone vijftig meter van personen en 30 meter van obstakels wegblijft. De twee soorten brevetten zijn erkend door het Directoraat-Generaal Luchtvaart, waar Elwin Van Herck ook als adviseur optreedt. Hij hielp als pionier in de drone-sector immers  meeschrijven aan de wetgeving. Die zal vanaf 2020 vervangen worden door een een gemaakte Europese wetgeving, met een transitieperiode van twee jaar. “Ik was eigenlijk maker van promotiefilmpjes voor bedrijven. Ik begon mij te verdiepen in het gebruik van een drone, maar stelde vast dat er geen opleidingen waren, noch een degelijk wettelijk kader. Ik besloot zelf het heft in handen te nemen. En inmiddels zijn we vijf jaar verder”, getuigt hij.

Elwin Van Herck (links) en instructeur Dominique Soete (rechts) van Noordzee Drones kregen meermaals hoog bezoek, onder meer van staatssecretaris voor de Noordzee Philip De Backer (Open Vld). Op het oefenterrein in Zeebrugge tonen ze hoe de staatssecretaris een drone moet besturen.
Foto Proot Elwin Van Herck (links) en instructeur Dominique Soete (rechts) van Noordzee Drones kregen meermaals hoog bezoek, onder meer van staatssecretaris voor de Noordzee Philip De Backer (Open Vld). Op het oefenterrein in Zeebrugge tonen ze hoe de staatssecretaris een drone moet besturen.

Het succesverhaal van Noordzee Drones is daarmee nog niet ten einde. Elwin Van Herck wil krachten bundelen en een ware ‘Flanders drone valley’ creëren in Zeebrugge. “Mensen beseffen niet hoe ver de technologie intussen staat. Ik denk bijvoorbeeld aan personenvervoer, reinigen van de wieken van windmolens, organentransport tussen ziekenhuizen of toepassingen in de grote autoterminals in Zeebrugge. Lokaliseren van voertuigen op enorme wisselzones zou veel sneller kunnen met drones. Dat kan al allemaal, maar zoals steeds loopt het beleid achter op de technologie”, aldus Elwin. 

Ontwikkelaars van toepassingen en applicaties samenbrengen op dezelfde locatie in Zeebrugge zou een enorme toegevoegde waarde creëren voor Vlaanderen. Door de bedrijven en technologie op elkaar af te stemmen, kunnen we samen marktleider worden in Europa

Elwin Van Herck

“Ontwikkelaars van toepassingen en applicaties samenbrengen op dezelfde locatie in Zeebrugge zou een enorme toegevoegde waarde creëren voor Vlaanderen. Door de bedrijven en technologie op elkaar af te stemmen, kunnen we samen marktleider worden in Europa. De gesprekken met huidige en potentiële partners zijn volop bezig. Ik hoop in de nabije toekomst op een drone-licentie voor de volledige Zeebrugse haven. Transport tussen havenbedrijven zal er misschien binnen enkele jaren volledig anders uitzien”, besluit de dronepionier. 

Meer weten? Alle informatie vind je terug op www.noordzeedrones.be




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.