Openen brug A11 blijkt technisch huzarenstukje

De brug openen duurt maximaal 90 seconden.
Benny Proot De brug openen duurt maximaal 90 seconden.

Het openen en sluiten van de brug over de gloednieuwe A11 is een technisch meesterwerkje. Dat blijkt uit een rondleiding van projectleider Noël l' Ecluse. De basculebruggen voor de aandrijving van de cilinders - die zorgen dat de brug open en toe kan - beschikken over vijf pompen waarbij de elektromotoren elk een vermogen hebben van 200 kilowatt. Om de wachttijd voor het verkeer op de A11 tot een minimum te beperken, is er een maximumtijd van 90 seconden om de brug te openen. "Door de opstelling van vijf pompeenheden per brug is de brug in alle omstandigheden met de geschikte snelheid te bedienen. Ongeveer 15 seconden na het startbevel bereikt de brug zijn regimesnelheid", zegt de projectleider. "Voor extra beveiliging zijn er slimme camera's van Bosch geplaatst. De beelden worden gebruikt om lokaal de bediening van de brug uit te voeren. Op hetzelfde moment worden de beelden doorgestuurd naar het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen, waar ze gebruikt worden om de snelweg te monitoren op ongevallen en files." Vooralsnog verliep de bediening van de brug vlekkeloos.

Twee stoters onderaan vangen de klap op.
Benny Proot Twee stoters onderaan vangen de klap op.
De vijf pompmotoren hebben samen een vermogen van 1 megawatt.
Benny Proot De vijf pompmotoren hebben samen een vermogen van 1 megawatt.