Nu ook trajectcontrole langs Torhoutsesteenweg

CAMERA'S VAN KRUISPUNT LOPPEMSESTRAAT TOT WITTEMOLENSTRAAT

De Torhoutsesteenweg is een van de 20 Vlaamse wegen waar trajectcontrole komt.
Foto Proot De Torhoutsesteenweg is een van de 20 Vlaamse wegen waar trajectcontrole komt.
De drukke N32 Torhoutsesteenweg krijgt ten laatste tegen april 2018 een trajectcontrole. Op een stuk van 4,2 kilometer tussen Loppem en Sint-Michiels wordt de snelheid over langere afstand gemeten. "Ik ben voorstander, want er wordt vaak te snel gereden", zegt burgemeester Annick Vermeulen (CD&V-NW).

Na Aartrijke, Sint-Kruis en de R30 rond Brugge heeft onze regio straks nog een trajectcontrole. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert dit jaar 2,6 miljoen euro om twintig gewestwegen uit te rusten met camera's, waarbij de snelheid over langere afstand bekeken wordt. Het gaat in totaal om meer dan 75 kilometer. De tracés werden geselecteerd op basis van de ongevallencijfers. "Ik wil kordate controle op alle tracés waar veel verkeersslachtoffers vallen", zegt Weyts. "Vanaf dit jaar komen er elk jaar 20 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen bij."


Een van die nieuwe locaties is de N32 Torhoutsesteenweg in Zedelgem en Sint-Michiels. De controle zal starten (of eindigen) op het kruispunt met de Loppemsestraat in Loppem (aan café Heidelberg) en eindigt aan de Wittemolenstraat in Sint-Michiels, 4,2 kilometer verder.

Zevenkerken

De toegelaten snelheid is er 70 kilometer per uur. Ervaring leert dat daar vaak toch iets sneller gereden wordt, onder meer aan de bocht van Zevenkerken en voorbij de brug over de E40. "Daarom zijn we voorstander van trajectcontrole op deze plaats", reageert Annick Vermeulen, burgemeester van Zedelgem voor CD&V-NW. "Vorig jaar zijn we met trajectcontrole gestart in de Noordlaan in Aartrijke. Dat heeft zijn vruchten al afgeworpen. Het is in mijn ogen een eerlijker systeem dan de gewone flitspaal."

Misdrijven

De opbrengsten van de trajectcontroles op gewestwegen vloeien terug naar het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds. Dat geld zal op zijn beurt initiatieven financieren die de verkeersveiligheid structureel versterken. "Elke euro extra boete-inkomsten, is een euro extra voor investeringen ten bate van verkeersveiligheid", aldus minister Weyts. Naast snelheid meten, zullen de trajectcontrolecamera's ook nummerplaten kunnen herkennen om misdrijven te onderzoeken of onverzekerde voertuigen op te sporen.


Eerder al maakte de Vlaamse overheid bekend dat er ook trajectcontrole komt in Sint-Kruis nabij restaurant De Jonkman en in Brugge langs de R30 (nabij de Kruispoort). Al is dat voor die laatste locatie nog niet helemaal zeker.