Nieuwe ondergrondse parking ‘t Zand en vernieuwing Albertpark kosten 23 miljoen, parkeertarieven gaan omhoog

Het parkeerpaviljoen voor de uitgebreide Zandparking wordt verwerkt in het Albertpark.
rv Het parkeerpaviljoen voor de uitgebreide Zandparking wordt verwerkt in het Albertpark.
De uitbreiding van de ondergrondse parking ‘t Zand met 635 plaatsen en het vernieuwde Koning Albert I-park in Brugge zullen samen 23 miljoen kosten. De werken starten eind dit jaar. ‘t Zand zal daarmee één van de grootste ondergrondse parkeergarages van het land worden. “Om dat te betalen, moeten een aantal tarieven wel licht stijgen”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V).

De langverwachte uitbreiding van parking 't Zand zit in een stroomversnelling. De parking dateert uit 1981, toen er 800 plaatsen waren. In 1993 volgde een eerste uitbreiding met nog eens 379 parkeerplaatsen in twee niveaus. “Maar de parking staat op zaterdag elke keer snel vol, om van de eindejaarsperiode nog te zwijgen. Ook op andere dagen zien we het aantal wagens ook stijgen", zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). 

Onthaalpaviljoen

De uitbreiding wordt gerealiseerd onder het Koning Albert I-park, waar een nieuw onthaalpaviljoen komt vanwaar de bezoekers de parking in en uit kunnen. Er komt geen nieuwe in- en uitrit. Die blijft dus onder de tunnel van ‘t Zand, weliswaar met een langere invoegstrook. 

Bruggen

“De komst van de extra parkeerplaatsen zorgt ervoor dat we ook het park kunnen vernieuwen”, zegt schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Dat doen we zonder het boombestand aan te tasten. Het paviljoen zal geïntegreerd zijn in het groene park. We leggen bovendien twee bruggetjes over de Kapucijnenrei, die er van oudsher waren, maar na verloop van jaren verdwenen zijn. Er komt een brug aan Het Eiland én aan brasserie Gauthierz met ook een extra terras in het park aan het water.”

Zo zal het parkeerpaviljoen er van binnen uitzien.
rv Zo zal het parkeerpaviljoen er van binnen uitzien.

Tariefverhoging

Voet- en fietspaden zullen eruitzien als op het Zand, waarmee de stad de hele omgeving dezelfde type ondergrond wil geven. De totale kostprijs is niet min: 23 miljoen euro. “Wij financieren de parking door een tariefverhoging in de publieke parkings door te voeren”, zegt Roland Cracco van Interparking. “De prijzen voor ondergronds parkeren in Brugge liggen bij de laagste van het land. Ze zijn al niet meer aangepast sinds 1998. Ik denk dat een aanpassing aanvaardbaar is. Bovendien is het zo dat de stad maatregelen neemt om bezoekers niet te veel op kosten te jagen.”

P-Card

Volgens burgemeester Dirk De fauw zullen gebruikers van de parking ‘t Zand niet noodzakelijk meer betalen in de toekomst. “Vanaf 1 januari 2020 voeren we de tariefwijziging door. Maar we maken van de gelegenheid gebruik om het eerste uur parkeren onder 't Zand gratis te maken. Dat doen we om de shoppers aan te trekken. Voor twee uur ondergronds parkeren betaal je nu 2,40 euro, straks 3,40 euro, tenzij je een P-Card aanschaft. Dat is een reductiekaart voor wie vaak ondergronds parkeert in Brugge. Daarmee betaal je pas vanaf het zesde uur ondergronds meer dan het huidige tarief.”

De werken voor het ondergrondse gebouw van drie verdiepingen starten eind dit jaar en moeten tegen eind 2021 klaar zijn.

Zo moet het er vanbinnen uitzien.
rv Zo moet het er vanbinnen uitzien.
Het park vanuit vogelperspectief.
rv Het park vanuit vogelperspectief.
Nog een impressie van het nieuwe park.
rv Nog een impressie van het nieuwe park.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • serge simpelaere

    dus 50 cent per uur meer is de bezoekers niet op kosten jagen?????????????

  • joost vandendriessche

    en een ondergrondse doorsteek voor de voetgangers naar het stationsplein?