Juridische lijdensweg na 4 jaar ten einde: stad Brugge krijgt 100.000 euro korting op slecht heraangelegde winkelstraat

De Geldmuntstraat werd vier jaar geleden heraangelegd
Foto Benny Proot De Geldmuntstraat werd vier jaar geleden heraangelegd
De Geldmuntstraat moet na een jarenlang juridisch getouwtrek niet  opnieuw heraangelegd worden. De stad Brugge was naar de rechter gestapt omdat ze de kasseien niet effen genoeg vond én van mindere kwaliteit dan afgesproken. De rechtbank gaf hen nu gelijk. Het stadsbestuur krijgt zo'n 100.000 euro korting op de eerder uitgevoerde werken. “Maar dat betekent niet dat er meteen terug bussen zullen rijden. We willen nog steeds kleinere bussen en gebruiken dit als een soort drukkingsmiddel voor De Lijn”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). 

Was het eerste deel van de Geldmuntstraat niet goed aangelegd, of het vervolg van de straat té goed? Daarover discussieerden de stad Brugge en aannemer Aswebo jarenlang. Het was de stad die de aannemer in maart 2015 in gebreke had gesteld, omdat het niet tevreden was over de afwerking. “De voegen van een deel van de straat zijn te breed zijn en het wegdek is daardoor niet effen genoeg”, was de uitleg van het toenmalige stadsbestuur. De aannemer zag het net omgekeerd en stelde dat het andere deel van de straat beter was uitgevoerd dan vereist. Na een jarenlange juridische strijd gaf de rechter de stad Brugge nu gelijk. Daardoor krijgt het een korting van 100.000 euro op de uitgevoerde werken. 

Zowel de stenen als het voegwerk is volgens het stadsbestuur van mindere kwaliteit in het eerste deel van de Geldmuntstraat.
Benny Proot Zowel de stenen als het voegwerk is volgens het stadsbestuur van mindere kwaliteit in het eerste deel van de Geldmuntstraat.

Nog geen bussen

Concreet betekent het vonnis dat er geen nieuwe heraanleg komt van de Geldmuntstraat - tot grote opluchting van de lokale handelaars. Dat bevestigde schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open Vld). Wel zullen de randen van de goot geschuurd worden zodat de situatie veiliger wordt, vooral voor fietsers. De kwestie kwam dinsdagavond aan bod in de gemeenteraad en riep verschillende vragen op. “Betekent deze beslissing dat er opnieuw bussen door de Geldmuntstraat zullen rijden? Want nu doen alle bussen een ommetje via de Sint-Jorisstraat en zijn die bewoners de dupe”, stelde oppositieraadslid Marleen Ryelandt (Groen) de vraag. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) liet duidelijk verstaan dat het voorlopig niet aan de orde is om de zware stadsbussen opnieuw toe te laten. “We zijn nog steeds voorstander van kleinere, bij voorkeur elektrische bussen. Er is ook nog steeds een stopplaats gepland in de Geldmuntstraat, dus in dat opzicht is er geen probleem. Maar we willen nog steeds een overkomst met De Lijn en zien dit als een soort drukkingsmiddel." 

Een werkman legt een nieuw rijtje kasseien in de Geldmuntstraat tijdens de werken in 2015
Foto's Proot/Kos Een werkman legt een nieuw rijtje kasseien in de Geldmuntstraat tijdens de werken in 2015

Nutsleidingen

Volledig los van de korting op de uitgevoerde werken kwam in de gemeenteraad ook de dadingsovereenkomst aan bod die het stadsbestuur goedkeurde in verband met de rioleringen. Tijdens de werken dook er onvoorziene hinder op door de aanwezigheid van ondergrondse nutsleidingen. Daarop vroeg de aannemer een meerprijs van 251.000 euro. Dat bedrag werd uiteindelijk teruggebracht tot 117.600 euro. Die kosten zijn integraal voor verantwoordelijke TMVW-Aquario. Raadslid Geert Van Tieghem (N-VA) liet zich kritisch uit over dat laatste. “Het is zonneklaar dat het indertijd opgestelde bestek niet duidelijk en volledig was. We hopen dat het stadsbestuur uit dat ganse ‘Geldmuntstraatverhaal’ de nodige lessen trekt voor de toekomst zodat dergelijke zaken zich niet meer herhalen”, aldus Van Tieghem. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roland Rotsaert

    Ik zou nu eindelijk wel eens willen weten waarom ik al jaren drie elektrische busjes, goed zichtbaar, op de stelplaats van De Lijn zie staan. Ik heb ze nagenoeg nooit weten rijden (tenzij soms op het trajact Zand-Station). Kleiner dan deze busjes kan niet als je het enigszins betaalbaar, efficiënt en comfortabel wil houden, maar toch lijken ze te nog zwaar te zijn voor de binnenstad en te zwak om een serieus traject te kunnen afleggen. Vragen die ik hierover al gesteld heb bleven onbeantwoord.

  • Angelo Cabooter

    Ze mogen ook iets doen tegen de autobestuurders die het verbod negeren tijdens de koopjeszaterdag en eerste zondag van de maand. Ik zie er regelmatig auto's de straat inrijden via het voetpad. (Niet alleen toeristen, maar ook Belgen en Nederlanders) en wat de straat betreft, dat heb je natuurlijk als je vreemdelingen in dienst neemt voor de heraanleg, het zijn allemaal prutsers eerste klas!!

  • frans verstrepen

    Het is niet mooi en hinderlijk voor wandelaars. Hou er bovendien het zwaar verkeer buiten. Ik ken geen énkele historische stad waar zoveel verkeer in het centrum wordt toegelaten. Daar houd ik het bij.

  • jean-pierre van goethem

    Goed voor de handelaars, maar slecht voor de voetgangers. Er wordt continu op het voetpad gereden door fietsers en brommers. Wanneer een wagen voor hen stopt of traag rijdt, geen probleem even er door slalommen op het voetpad. Gevaarlijk voor de voetgangers. Waarom worden voetpad en rijstrook niet meer gescheiden door een stoeprand ?

  • kristof colpaert

    Mooi zo nu nog enkele extra zebrapaden op het zand en iedereen kan veilig oversteken