Hoe raakte koelcontainer door controle in Zeebrugge? “Hermetisch afgesloten, dus voor scanner onmogelijk om warmte te detecteren”

Een koelcontainer controleren met een scanner heeft weinig nut
Benny Proot Een koelcontainer controleren met een scanner heeft weinig nut
De koelcontainer met daarin 39 mensen vertrok wel degelijk vanuit Zeebrugge. Rederij Cobelfret kon het transport detecteren en bevestigt dat de trailer bij hen passeerde. Maar hoe kan een transport met 39 mensen aan boord de strenge controles ontwijken? “Een warmtescanner gebruiken op een koeltransport is onmogelijk omdat die containers hermetisch zijn afgesloten. Verder waren de papieren en verzegeling volledig in orde”, klinkt het binnen de haven. 

Een container die via de haven van Zeebrugge wil vertrekken, wordt standaard aan verschillende procedures en controles onderworpen. 

Scanner

Als het om een bemand transport gaat, begint dat in de eerste plaats bij de chauffeur zelf. De trailer met daarin 39 mensen aan boord was echter een onbemand transport, waardoor die eerste fase al wegvalt. Maar ook een onbemande container wordt nauwkeurig - en misschien wel nog beter - gecontroleerd. De eerste, belangrijke fase gebeurt al buiten het havengebied: de verzegeling. “Een transport verzegelen is echter niet zo eenvoudig als het misschien zou klinken", zegt havenvoorzitter Dirk De fauw. Eenmaal die verzegeling is gebeurd, komt het transport het havengebied binnen. In dit geval ging het om een koelcontainer, waardoor een belangrijke troef om eventuele aanwezigheid van mensen in een transport op te sporen wegvalt: de scanner. 

“Een koelcontainer is zodanig geïsoleerd en hermetisch afgesloten, dat een scanner er geen warmte detecteert", stelt De fauw. Simpel gezegd: door de enorme isolatie kan je niks beginnen met speurhonden of CO2-meters, die menselijke aanwezigheid kunnen detecteren. 

Papieren en verzegeling

Elke koelcontainer manueel openbreken - en zo ook de verzegeling breken - is enorm tijdrovend en dus onbegonnen werk. Een koelcontainer wordt in principe enkel opengebroken als er aanwijzingen zijn van een verdacht transport. Een andere reden daarvoor kan zijn dat de verzegeling is gebroken of dat er iets niet klopt met de papieren. 

Alleen: met dit transport waren al deze aandachtspunten volledig in orde. Daardoor kon het koeltransport uiteindelijk vertrekken. “Alles wijst erop dat we te maken hebben met een heel erg professionele misdaadbende die de mensen al voor de verzegeling, en dus buiten het havengebied, in de koelcontainer stopte. Binnen de haven zelf gaan we er voorlopig vanuit dat het onmogelijk was voor die mensen om in het havengebied in de container te kruipen. Zeker gelet op de verzegeling die intact was en er geen uiterlijke tekenen waren van braak”, aldus de havenvoorzitter. 

Blijft de vraag of mensensmokkelaars nu dé manier hebben gevonden om hopeloze transmigranten richting Groot-Brittannië te smokkelen en of de mogelijkheid bestaat dat er in het verleden al dergelijke containers mét succes de oversteek maakten. Vooralsnog is het te vroeg om daarop een antwoord te geven, net zoals de vraag of er nu op korte termijn extra controles komen op koelcontainers. “Rederij Cobelfret werkt momenteel aan een verklaring en de zaak wordt uiteraard verder onderzocht”, is het enige wat havenvoorzitter De fauw daarover kwijt kan. 

Toch succes met honden

De Nederlandse Koninklijke Marechaussee, die is belast met de bewaking van de Nederlandse buitengrenzen, bevestigt de info van De fauw. Desondanks lukte het de Marechaussee naar eigen zeggen enkele keren om met de inzet van honden mensen in goed geïsoleerde en afgesloten  koelcontainers of -wagens toch op te sporen en te bevrijden.

“Onze migratiehonden hebben de geur van mensen nodig om aan te slaan”, zegt woordvoerder Steven Comba. “Die honden zijn daarop getraind. Als de container echter hermetisch is afgesloten dan kunnen de honden ook niets ruiken.” Toch hebben deze honden in het verleden wel degelijk mensen ontdekt in koelcontainers. Comba wil niet ingaan op de omstandigheden of vindplaatsen en om hoeveel mensen het ging. “We hebben een paar keer mensen aangetroffen in koelwagens.”




38 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Van Hevel

    Verzegeling wordt niet geplaatst door douane maar door de verzender, zoals getoond op het nieuws. Gelijk wie kan dus de verzegeling plaatsen, desnoods met kopieën gemaakt in China.

  • Gerard Braeckmans

    Wesley Vlaminck, de verzegeling wordt gedaan door de douane. In dit geval is het duidelijk dat er geen controle van de vracht is gebeurd en dat zelfs de deuren niet opengedaan zijn voor inspectie. Punt.

  • Wesley Vlaminck

    Die vracht is zeer bewust succesvol door de controles geraakt. Ik ben er niet meer in thuis, maar is het de chauffeur die de verzegeling doet? Want volgens is het aan diegene die dat doet om eerst de vracht te gaan controleren en op basis daarvan al dan niet te verzegelen. Wanneer zou die kerel dat hebben gedaan? Je komt als chauffeur ergens aan om te laden, eens gedaan is het tijd om meteen naar de volgende te rijden. Dit is het werk van een groter geheel als je het mij vraagt!

  • Jos Plessers

    Ik rijd wekelijks door de scanner met de koeler.Onmogelijk te scannen?Waarom moet ik er dan door?

  • Frank Vekemans

    @ Guido, als jij dit allemaal zo goed weet, waarom ga je dan niet in de haven van Zeebrugge werken, om daar alle verzegelde koelcontainers open te maken, maar denk er wel aan als je de deur opent van een verzegelde koelcontainer en er is niets te vinden, dan draai je wel op voor de kosten van de inhoud van de container die dan afgekeurd kan worden door de bestemmeling, ga jij deze dan ook voor elke container betalen?