Helft jobs bij Bombardier in gevaar

PERSONEEL STAPT VANDAAG NAAR STADHUIS UIT PROTEST

Steven Bogaert (ACV) en Freddy Bakker (ACOD) in de werkhallen van Bombardier.
Foto Proot Steven Bogaert (ACV) en Freddy Bakker (ACOD) in de werkhallen van Bombardier.
De 500 personeelsleden van Bombardier kregen te horen dat de vestiging mogelijk voor de helft wordt gesloten. Brugge zou voortaan aangestuurd worden vanuit Frankrijk en de las- en schilderactiviteiten zouden stopgezet worden. Zo'n 250 jobs zijn in gevaar. Vandaag stapt het personeel van de fabriek in de Vaartstraat naar het stadhuis.

De onrust bij Bombardier is al een tijdje aan de gang. In oktober vorig jaar liet de hoofdzetel in Canada al weten dat er wereldwijd 7.500 jobs zouden sneuvelen door besparingen. In Brugge leek de schade eerst nog mee te vallen: zo'n 150 contracten van arbeiders en bedienden werden niet verlengd, maar de Brugse vestiging kreeg wel de garantie dat de 250 arbeiders op zijn minst tot 2021 zouden kunnen blijven. Bombardier haalde immers een belangrijk order van NMBS binnen: ze maken de komende jaren minstens 445 M7-dubbeldekrijtuigen. Maar die belangrijke belofte is inmiddels ingetrokken. Dat hoorden de vakbonden maandag in een overleg met Philippe Crauste, de Europese CEO van Bombardier Transportation. "Ons vertrouwen in het Europese management is helemaal verdwenen", zucht Steven Bogaert van de christelijke vakbond ACV. Bogaert werkt zelf al 25 jaar voor het bedrijf. Ook zijn vader was er 40 jaar lang actief. "Wat we nu te horen kregen, was een slag in het gezicht."

Frankrijk en Tsjechië

Zowat de helft van de 500 jobs zijn bedreigd. Las- en schilderactiviteiten verhuizen naar het Noord-Franse Créspin of zelfs naar een Tsjechische vestiging. Ook de afdelingen onderhoud en tooling staan onder druk. De afdeling in Brugge zou bovendien volledig aangestuurd worden door het Franse zusterbedrijf. Voor de personeelsleden van het ooit zo fiere 'La Brugeoise' was dat nieuws gisteren een enorme klap. De Brugse site heeft een geschiedenis van meer dan 150 jaar. In 1855 werd in de Raamstraat de ijzerfabriek De Jaeger opgericht. In 1905 vond een verhuis plaats naar de huidige site en in 1919 een verkoop aan de Société Générale de Belgique. Daarna volgden enkele fusies, en in 1986 verwierf Bombardier een aandeel van 45 procent in de onderneming. Twee jaar later werd Bombardier hoofdaandeelhouder.

Zonder respect

"De manier waarop alles gecommuniceerd wordt, is zonder respect voor al wie hart en ziel steekt in dit bedrijf", vindt Freddy Bakker van de socialistische vakbond ACOD. "Toen ik hier 35 jaar geleden als jonge gast van 16 jaar kwam werken, telde het bedrijf 2.200 personeelsleden. Op het hoogtepunt waren dat er zelfs bijna 3.000. Sindsdien is dat aantal alleen maar afgenomen. Het nieuws komt niet helemaal onverwacht, maar we zagen het nu toch niet aankomen. Dat doet pijn, want de toekomst ziet er somber uit."

Politici moeten helpen

De personeelsleden legden gisteren al het werk neer en komen ook vandaag niet naar hun werk. Ze verzamelen deze voormiddag wel aan de fabriek om in een optocht naar het stadhuis te wandelen. "We willen de politiek erop wijzen hoe belangrijk deze vestiging is", zegt Steven Bogaert, die onder meer met burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) en senator Pol Van Den Driessche (N-VA) zal spreken. "Zij kunnen mee aan de kar trekken om onder meer het dossier van de 146 kusttrams, dat geblokkeerd zit, weer op de rails te zetten. Als we dat order kunnen binnenhalen, is de toekomst misschien toch gered."


Op 28 februari zouden de vakbonden meer nieuws moeten krijgen over het mogelijke banenverlies.