Dubbel zo lang parkeren in centrum

STAD PAST PARKEERPLAN VLUGGER AAN DAN GEPLAND

De parkeermeter in de Philipstockstraat.
Foto Benny Proot De parkeermeter in de Philipstockstraat.
Het Brugse parkeerplan wordt vanaf vandaag bijgestuurd. De grootste wijziging is dat je voortaan in de binnenstad vier in plaats van twee uur kan parkeren.

Horeca Brugge is alvast tevreden. "Nu moeten mensen niet meer op hun horloge kijken na hun maaltijd", zegt voorzitter Karel Hessels.


Op 16 februari trad in Brugge het nieuwe parkeerplan in werking. De grootste bekommernis: de parkeerdruk in het centrum wegnemen en ervoor zorgen dat buurtbewoners makkelijker een plaatsje voor hun deur vinden. Dat betekent ook dat de bezoekers hun wagens eerder ondergronds moeten parkeren. Recente cijfers toonden ook aan dat er nu al 5 procent meer onder de grond wordt geparkeerd. Maar boven de grond doken er wél problemen op.


"Klanten bleven weg uit de binnenstad, omdat ze maar twee uur konden parkeren op een parkeerplaats dicht bij het centrum", zegt Karel Hessels van Horeca Brugge. "Daarom hebben wij er bij het stadsbestuur op gehamerd om die tijd te verdubbelen. Met vier uur kunnen bezoekers wél op hun gemak winkelen en een koffie drinken of de lunch nemen. Tot nu merkten we dat er 's middags veel minder in de binnenstad gegeten werd. Dat was louter en alleen aan de parkeerregeling te wijten."

Langer parkeren

Het stadsbestuur heeft oor gehad en past het systeem dus vanaf vandaag aan. Al blijft bovengronds parkeren een stuk duurder dan onder de grond. "Wie vier uur blijft, zal daar negen euro voor betalen", zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a). "We willen niet terug naar het systeem dat er nauwelijks plaats is voor de bewoners. We moedigen dat bovengronds parkeren dus ook niet aan. Met deze tegemoetkoming tonen we symbolisch ons goed hart aan de handelaars in de binnenstad. De mogelijkheid is er om langer dan twee uur te parkeren."

Laad- en loszones

En daar zijn ze bij Horeca Brugge alvast tevreden mee.


"Maar we hebben nog een aantal opmerkingen die we graag veranderd willen zien. Zo moeten de laad- en loszones toegankelijk worden voor een halfuur kortparkeren, zoals dat onder meer kan in Sint-Michiels en Kortrijk. Ook in de binnenstad is zo'n systeem aangewezen." Landuyt laat weten dat het schepencollege van de stad akkoord is met die aanpassing.


"Vanaf september zal dat één van de volgende aanpassingen worden."

Blauwe zones

Vandaag breidt ook de blauwe zone in Sint-Andries een stukje uit. Het Albert Dyserynckpark en de Albert Dyserynckstraat worden toegevoegd aan de blauwe zone. De bewoners van deze straten kunnen dus een digitale parkeervergunning verkrijgen.


Tot slot kunnen bestuurders die over een ontoegankelijke garage beschikken door werken op het openbaar terrein voor de duur van de werken een tijdelijke parkeervergunning krijgen.


"Midden augustus volgt de échte evaluatie van het plan. In september volgen dan nog een aantal aanpassingen, maar globaal gezien zijn we erg tevreden over ons parkeerplan, dat niet drastisch zal wijzigen", besluit Landuyt.