Drie elektrische bussen staan al twee jaar stil, omdat Brugse oplaadpunt niet werkt

De drie elektrische bussen staan al twee jaar stil in Brugge.
rv De drie elektrische bussen staan al twee jaar stil in Brugge.
Drie elektrische bussen van De Lijn in Brugge rijden al twee jaar niet, omdat het laadpunt op de stelplaats aan het station niet werkt. Daar kwam Vlaams parlementslid uit Brugge Annick Lambrecht (sp.a) achter.

De elektrische bussen van De Lijn zijn vier jaar geleden aangekocht, maar rijden dus al twee jaar niet. “Ze zijn toen trots voorgesteld”, herinnert Annick Lambrecht zich. “Er waren al meteen problemen mee: eerst konden ze maar zeven kilometer ver rijden. Dat probleem werd aangepakt, maar twee jaar geleden later stonden ze plots allemaal stil. De Lijn koopt elektrische bussen, lanceert ze met veel poeha en pas nadien zien ze dat het laadpunt niet werkt. En zo laten ze drie bussen, die nochtans een zeer grote investering waren, verkommeren.”

Volgens De Lijn gebruiken de bussen achterhaalde technologie waardoor ze niet meer bruikbaar zijn. De bussen zullen pas opnieuw gebruikt worden als ze omgebouwd zijn met moderne technologie. “De bussen staan vandaag inderdaad op de stelplaats van De Lijn. Ze moesten te lang opladen via een vloerplaat en waren daarom niet bruikbaar. Ze worden enkel ingezet in noodgevallen”, beaamt burgemeester van Brugge Dirk De fauw. “Wij zijn als stad klaar om alle bussen in de binnenstad elektrisch te laten rijden. We wachten enkel nog op De Lijn”, vult De fauw aan. 

De drie bussen in Brugge gebruiken een andere technologie dan de elektrische bussen die zullen worden ingezet bij het proefproject in onder andere Leuven. “De manier van laden van deze bussen is achterhaald. We hebben die bussen aangekocht omdat dat toen een veelbelovende technologie was. Ze laden op via inductie maar volgens de producent zelf is die techniek nu achterhaald. De bussen voor het proefproject in Leuven werken via batterijladen”, klinkt het bij De Lijn. 

In het Vlaams Parlement was er deze namiddag een actualiteitsdebat over elektrische bussen en de mobiliteit in Gent. Daar raakte gisteren bekend dat de elektrische bussen worden geschrapt omdat er geen laadpunten komen. Lambrecht wil weten hoe het zit in Brugge. “Wat is de toekomst van elektrische bussen in onze steden, al ze niet opgeladen kunnen worden?”




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstraete

    En zo heb je voor alles een uitleg. O ja, volgende week is de technologie van vandaag ook al verouderd maar hou het stil hé.

  • DIRK RASSCHAERT

    Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar hebben ze in Gent nu al wielen voor de trams ?

  • Peter Linthout

    We zullen wel betalen smeerlappen

  • Michel Jacobs

    Je gaat hier toch wel echt aan bewuste verrottingsstrategie denken. Hier zou het rekenhof, of gelijk welke andere bevoegde instantie een kijkje moeten gaan nemen.Een laadpunt is ook helemaal niet zo duur, ik denk er over na er één bij mij thuis te laten plaatsen, dus voor een bedrijf is dat minder dan peanuts. Hier is iets specifieks aan de hand, maar het artikel gaat daar jammer genoeg niet op in. Benieuwd voor de follow-up.

  • Hubert Van Herck

    Typisch politieke logica. Je wordt er doodziek van. Gelukkig waren het niet hún centen, dus wat is het probleem?