Assebroek staat voor reeks wegenwerken: “We hebben achterstand in te halen”

Brugge Bossuytlaan wordt heraangelegd
Benny Proot Brugge Bossuytlaan wordt heraangelegd
De inwoners van de Brugse deelgemeente Assebroek krijgen in 2020 een hele reeks wegenwerken voor de kiezen, in het bijzonder op de verbinding met Sint-Kruis. De stad heeft - eindelijk - knopen doorgehakt voor de Vossensteert en de Bossuytlaan, twee belangrijke verkeersassen. “Over het weren van het vrachtverkeer loopt nog een studie", zegt schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open Vld).

In februari van vorig jaar maakten de betrokken bewoners in Hoeve Hangerijn kennis met een voorontwerp van de geplande projecten. Dat zijn de heraanleg en rioleringswerken in de Zevencotedreef en Weidebekestraat, de aanleg van een plateau in de Bossuytlaan, aanleg van een plateau op de aansluiting Vossensteert en Ter Lo, een nieuwe toplaag voor de Sint-Kristoffelstraat en ook nieuwe trottoirs en ander wegdek voor de Schoolstraat. 

De werken konden niet langer op zich laten wachten, want we willen de veiligheid op deze drukke wegen verhogen

Mercedes Van Volcem (Open Vld)

Ruim anderhalf jaar later is er eindelijk een timing en een goedgekeurd plan. “Het vorige stadsbestuur heeft de werken altijd voor zich uitgeschoven”, zegt schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Dit keer waren ze prioriteit. Ze konden niet langer op zich laten wachten, want we willen de veiligheid op deze drukke wegen verhogen.”

Te snelle bestuurders

Over de aanpak van de Vossensteert en Bossuytlaan zijn eindelijk beslissingen genomen. In de Bossuytlaan komt een plaatselijke verhoging van de rijweg, waardoor het verkeer afgeremd wordt. Dat plateau komt er ter hoogte van de Weidebeekstraat. Het is minder langgerekt dan in het eerste ontwerp en het palmt ook de ventweg niet meer in. De middenweg en de boomvakken blijven er behouden. Een elektronisch snelheidsindicatiebord moet chauffeurs nog eens op de snelheidsbeperkingen wijzen. In de Vossensteert begint het nieuwe verkeersplateau voorbij het kruispunt met de Veltemweg. De aansluiting met Ter Lo wordt versmald, wat opnieuw minder snel verkeer moet opleveren. “Er wordt nu te snel gereden", zegt Van Volcem. “Dat moet er echt uit.”

Vrachtwagens via ringweg?

Ook het zwaar verkeer dat via deze wegen de doorsteek tussen Assebroek en Sint-Kruis maakt, staat al een tijdje ter discussie. Daarover zijn nog geen knopen doorgehakt. “Er loopt nog een studie om te bekijken of we het vrachtverkeer kunnen afleiden via de Brugse ringweg R30", zegt Van Volcem. “De resultaten zullen we vrij snel krijgen.”

Via een openbare aanbesteding zoekt de stad nog naar een aannemer die deze werken kan uitvoeren. Daarna moeten de aannemer, de nutsmaatschappijen, de dienst Openbaar Domein en de politie hierover nog concrete afspraken maken. De werken zullen zeker in 2020 starten. Kort voor aanvang van de werken zullen de betrokken bewoners een brief ontvangen waarin alle informatie mooi opgesomd staat. 




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bernhard Oosterlynck1

    Hiermee toont het stadsbestuur van Brugge aan dat ze niet kiest voor fietsveiligheid en leefbaarheid in Assebroek maar voorrang blijft geven aan koning auto. De woonwijken rond de Sint-Kristoffelkerk en de Vossensteert in het verlengde hebben recht op eenzelfde verkeersveiligheid voor fietsers en een leefbare omgeving als de rest van Assebroek. Brugge hinkt achter op het vlak van mobiliteit en leefbaarheid t.o.v. de andere Centrumsteden en zelfs t.o.v. Brussel !

  • Erwin Vandriessche

    @ Roland R.: Het is geen goed doel als je mensen moet onteigenen die er jaren wonen, omdat stad Brugge geen plan heeft voor volwaardige fietspaden aldaar. Men kan alles een beetje oplossen met verkeersborden met tonnagebeperkingen die dan ook moet gecontroleerd worden door ANPR-camera's, maar dat probleem kennen we al bij de politie qua personeelstekort! Zware voertuigen zullen altijd wel een andere weg vinden!

  • Roland Rotsaert

    Ik betwijfel of ik mij na de werken als fietser veiliger zal voelen langs Bossuytlaan en Vossesteert. Het zal een omgeving blijven die ik indien mogelijk vermijd. In plaats van daar (en op zoveel andere plaatsen in de stad) geld uit te geven voor werken die niets oplossen, zou men beter beginnen met het plannen van een echte oplossing voor deze hoofdverbindingas: volwaardige fietspaden. De ruimte is er, maar men moet de moed hebben om te onteigenen.