"Weinig Bruggelingen op die busjes"

SHUTTLEDIENST DOET HET IETS BETER, MAAR VOORAL DANKZIJ TOERISTEN

Een passagier stapt op het gratis shuttlebusje.
Benny Proot Een passagier stapt op het gratis shuttlebusje.
De gratis shuttlesbusjes die sinds deze week ook op weekdagen door Brugge rijden, zijn nog geen doorslaand succes. Ze rijden vaak halfleeg rond en trekken enkel de aandacht van toeristen. "Geef het project tijd. Mensen moeten eraan wennen", zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a).

De shuttlebusjes zijn het stadsalternatief voor de bussen van De Lijn. Ze werden begin dit jaar geïntroduceerd tijdens de shoppingweekends. Elke zaterdag en eerste zondag van de maand volgen ze een parcours door de binnenstad. Tijdens de eerste weken waren er zo'n vijf passagiers per dag. Nu zijn het er volgens recente tellingen 150 per weekend. Dat is al een stuk meer, maar het blijft onder de verwachtingen.


Sinds deze week is er nu ook een weekparcours. Eén bus rijdt vanaf 7.20 uur 's morgens om de twintig minuten een traject tussen de Coiseaukaai en de Langerei. Onderweg kan je afstappen aan het Concertgebouw of op de Markt. Wij namen gisteren de bus van 10.42 uur aan het Concertgebouw om ruim een kwartier later op de Markt af te stappen. Twee passagiers vergezelden ons: toeristen die aan het station opstapten. En dus geen Bruggelingen die in de stad werken. "De mensen zijn het nog niet gewoon", zegt de chauffeur. "Het klopt dat we vaak halfleeg rondrijden en dat is als chauffeur ook niet plezant. Maar eenmaal de mensen de service beter kennen, kan het wel een succes worden."

Toen uw reporter gisteren in het busje plaatsnam, waren er slechts twee andere passagiers. Er is plaats voor zestien reizigers.
Bart Huysentruyt Toen uw reporter gisteren in het busje plaatsnam, waren er slechts twee andere passagiers. Er is plaats voor zestien reizigers.

Diesel

De bus was in elk geval netjes op tijd en is eigenlijk een schitterend alternatief voor wie gratis van de ene kant naar de andere kant van Brugge wil. Brugse oppositiepartijen zien er evenwel het nut niet van in. "Ik heb ook met zo'n chauffeur gesproken", zegt Pol Van Den Driessche (N-VA). "Die man was de depressie nabij. Een hele dag rondrijden in de stad en géén passagiers om een praatje te doen... Het is een verkiezingsstunt." Open Vld Plus steunt het project, maar... "De busjes rijden rond op diesel. Dat hadden wij toch liever anders gezien. We willen net properdere lucht in Brugge. Het hadden elektrische voertuigen moeten zijn", zegt Mercedes Van Volcem.

Nog even wennen

Volgens burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) moet je het nieuwe stadsvervoer tijd geven. "Net zoals met nieuwe verkeerssituaties moeten mensen wennen aan het idee. We zien het aantal passagiers stelselmatig stijgen. Er zijn weliswaar nog aanpassingen nodig. Zo moet de belettering van de busjes beter: het moet duidelijk zijn dat ze gratis zijn. Ook de opstapplaatsen zijn nog niet helemaal zichtbaar. Daar gaan we aan werken. Maar ik gun dit project zeker een jaar evaluatietijd en geloof dat het zal werken." Nog dit: wie de gratis bus wil proberen: tussen 7.20 en 19 uur rijdt er om de twintig minuten een bus tussen randparking Coiseaukaai, binnenstad en station. Je kan op verschillende plaatsen opstappen. De shuttle heeft zestien zitplaatsen.