"Klacht ingediend bij Raad van State"

BOMBARDIER GRIJPT NAAST MEGAORDER VOOR 146 KUSTTRAMS

Het Brugse bedrijf Bombardier heeft een klacht ingediend bij de Raad van State, omdat het niet de voorkeur krijgt om de nieuwe kusttrams van De Lijn te bouwen. De voorkeur van de vervoersmaatschappij gaat naar het Spaanse bedrijf CAF. "Dit order is nochtans van levensbelang. We vrezen voor banenverlies", zegt Steven Bogaert van ACV-Metea.

De 500 personeelsleden van Bombardier gaan vandaag met een fikse kater werken na een verlengd weekend. Op maandag, net na de middag, kreeg het bedrijf immers te horen dat ze geen 'preferred bidder' zijn om de bestelling van 146 kusttrams voor De Lijn te bouwen. Het is de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij. Bombardier was naast het Spaanse CAF de enige kandidaat. De Lijn wil 146 nieuwe trams kopen, goed voor een totaal prijskaartje van 320 miljoen euro. De toestellen moeten de oude vloot deels vervangen, maar er komen ook extra trams bij. Ze zullen worden ingezet aan de kust en in Antwerpen en Gent. In 2018 zouden de eerste nieuwe toestellen in het straatbeeld moeten verschijnen. "Iedereen weet dat dit een enorm belangrijk order is voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge", zegt Steven Bogaert van ACV-Metea.

Slecht signaal

"Akkoord, we mogen de komende jaren ruim duizend treinstellen bouwen voor de NMBS, maar dat is niet voldoende. Het is vooral het signaal dat hier belangrijk is. Als de hoofdzetel van Bombardier in Canada te horen krijgt dat de vervoersmaatschappij uit Vlaanderen de voorkeur geeft aan een Spaans bedrijf, dan zou dat een reden kunnen zijn om de Brugse site te laten vallen. Het is dus vooral de symbolische waarde van dit dossier die belangrijk is."

Bij Bombardier laten ze het er alvast niet bij. "We hebben eind vorige week besloten een klacht in te dienen bij de Raad van State. De zaak staat op 22 november op de agenda", zegt woordvoerder Mieke Delarivière van Bombardier Benelux. Wat het mogelijk verlies van dit megaorder betekent voor de fabriek in Brugge als het bedrijf de procedure verliest, is niet bekend, zegt Delarivière. "Elk order is natuurlijk belangrijk. Zeker op onze thuismarkt proberen we orders binnen te halen."

Tien dagen geleden was er nog onrust in de Brugse fabriek toen de Canadese moedermaatschappij bekendmaakte dat ze wereldwijd 7.500 banen wil schrappen. "We hadden toen niet het idee dat er Brugse banen zouden sneuvelen, maar dit zal onze zaak geen goed doen", zegt Bogaert, die nog het protest van het bedrijf afwacht. "We hebben bij een vorige afslankingsronde de belofte gekregen dat alle 250 arbeiders aan boord blijven, maar blijft die toezegging wel haalbaar?"

Levensbelang

Of er acties komen, is eveneens nog niet duidelijk. In de fabriek worden momenteel 40 trams voor De Lijn gebouwd en gebeurt de assemblage van restauratierijtuigen voor de Zwitserse spoormaatschappij SBB. Deze twee orders bieden werk aan zowat 65 mensen. Daarnaast is er ook veel economische werkloosheid. Het contract van De Lijn zou nog eens goed geweest zijn voor enkele jaren werkzekerheid voor 70 arbeiders. Vanaf 2018 worden in Brugge honderden dubbeldekstreinen voor de NMBS gebouwd, dat werk biedt aan 150 arbeiders. In Brugge komt er alvast veel reactie op de beslissing van Vlaanderen. "Word wakker, Ben Weyts. Bombardier is van levensbelang voor Brugge", roept raadslid Jean-Marie De Plancke (Open Vld) op. Eerder al riep schepen Franky Demon (CD&V) de minister op om voor Bombardier te kiezen, voorlopig zonder veel resultaat.

De nieuwe kusttrams zullen gebouwd worden door het Spaanse CAF.
Benny Proot De nieuwe kusttrams zullen gebouwd worden door het Spaanse CAF.