"Het begin van een stille dood"

160 BANEN OP DE TOCHT BIJ TREIN- EN TRAMBOUWER BOMBARDIER

Het nieuws over de ontslagen kwam hard aan bij het personeel. Zij legden het werk neer gisteren.
Benny Proot Het nieuws over de ontslagen kwam hard aan bij het personeel. Zij legden het werk neer gisteren.
De verslagenheid was gisteren groot aan de poorten van Bombardier in Brugge. Bij de trein- en trambouwer, met een geschiedenis van 150 jaar in Brugge, sneuvelen 160 jobs tegen eind 2018. Geen massale optocht of gesprek met de hoogste politieke echelons kon de Europese directie op andere gedachten brengen. "Een trieste dag voor Brugge", vinden de werknemers, die het werk hebben stilgelegd. 

Niets lijkt een definitieve teloorgang van het ooit zo roemrijke staalbedrijf La Brugeoise, BN of Bombardier in de weg te staan.


Een intentieverklaring van het Europees management van Bombardier windt er geen doekjes om: 90 arbeiders en 70 bedienden moeten de komende achttien maanden het bedrijf verlaten. Tel daar nog 40 tijdelijke contracten bij die niet vernieuwd worden en het bedrijf zal eind 2018 nog slechts 250 werknemers tellen.


"Het baart ons zorgen dat we dan nog veel minder troeven zullen hebben om ons voortbestaan in de toekomst te verdedigen", zegt Steven Bogaert van ACV-Metea. "We wisten dat dit zwaard van Damocles ons boven het hoofd hing, maar de tol is zwaar. Het is een zwarte dag voor al wie Bombardier lief heeft."

Stappenplan

Er hangen al langer donkere wolken boven één van de grootste werkgevers uit de regio. Nochtans haalde Bombardier vorig jaar nog een levensbelangrijk order voor nieuwe dubbeldektreinen voor de NMBS binnen.


Het bedrijf dingt ook nog mee om 147 kusttramstellen te bouwen voor De Lijn. "Gelukkig hebben we nog dat werk voor de NMBS op de rol staan", zegt Bogaert, die evenwel vreest dat de ontslagronde het begin is van een stappenplan dat rechtstreeks tot het einde van het bedrijf zal leiden.


"Wij denken dat het Europees management de dood van Bombardier aan het uitschrijven is. Ze zijn ons duidelijk liever kwijt dan rijk. Het is logisch dat het personeel gefrustreerd reageert. We moeten hier samen op reageren. Hoe we dat gaan doen, zullen we de komende dagen bespreken."


Bombardier kende tijdens hoogdagen personeelspieken tot 3.000 mensen. Daar blijft straks nog een fractie van over. "We krijgen wel een aantal beloften toegezegd over de toekomst, zoals het behoud van de eindassemblage van treinen en trams, maar daar geloven we niet in", zegt Bogaert.

Voorbeeldbedrijf

"Het is duidelijk dat Bombardier de productie volledig wil verhuizen naar andere vestigingen in het Franse Crespin of in lageloonlanden. Tegen het einde van het jaar is het in Brugge gedaan met schilderwerken aan treinstellen en ook de afdeling onderhoud zal sluiten. Bovendien wil de directie ook voorbereidende en ondersteunende diensten vanuit andere vestigingen organiseren. De grootste frustratie van veel personeelsleden is dat Brugge binnen de groep Bombardier vaak aanzien werd als een voorbeeldbedrijf. Delegaties uit andere landen kwamen naar hier om te kijken hoe wij bepaalde problemen oplosten. Dit nieuws is dan ook een slag in het gezicht." Burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) toonde zich gisteren solidair en kwam het personeel groeten aan de fabriekspoort. Hij stelt zich vragen over de gesprekken die federale en Vlaamse ministers hadden met de Europese directie van Bombardier.


"Als burgemeester kan ik niet veel meer doen. Ik dring er bij de federale overheid op aan om Bombardier nog eens te wijzen op hun contract met de NMBS. Het mag zomaar niet gebeuren dat bepaalde toegezegde activiteiten, zoals het schilderwerk, niet volgens het contract in Brugge kunnen gebeuren. Ook de aarzeling in het dossier rond de kusttrams van De Lijn is een slecht teken." Ook senator Pol Van Den Driessche (N-VA) leeft mee. "Dit is heel erg voor de tientallen werknemers en hun familie. Ik hoop dat zij snel terug een andere, goede job vinden. Een deel van mijn familie werkte er jarenlang en zelfs mijn vrouw verdiende er een jaar lang haar brood. Soms bekruipt me het zeer onaangename gevoel dat de internationale directie van Bombardier nog maar weinig geeft om de Brugse vesting. Wat er ook gebeurt, welke bestelling ze nog mogen krijgen, ze lijken Brugge te hebben opgegeven."


Het personeel legde gisteren alvast het werk neer en komt ook maandag niet werken. Mogelijk blijft de fabriek de hele volgende week dicht.