"En nu misschien lading bier naar China"

EERSTE TREIN 'NIEUWE ZIJDEROUTE' ARRIVEERT MET 176 VOLVO'S

Een van de 176 Volvo's die gisteren geleverd zijn door de trein uit China.
Foto Proot Een van de 176 Volvo's die gisteren geleverd zijn door de trein uit China.
De nieuwe zijderoute is nu echt een feit: in de Zeebrugse haven is de eerste trein toegekomen van de nieuwe verbinding met China. Die bracht 176 nieuwe Volvo's mee. Op de terugweg neemt de trein andere auto's, onderdelen en misschien zelfs bier mee naar China.

Met de nodige luister werd de eerste trein van de 'China Europe Railway' gisterenmiddag ontvangen in de Zeebrugse haven. Dat gebeurde tijdens een Chinese welkomstceremonie met de nodige knallen en confetti. De trein legde ruim 9.800 kilometer af: van de Chinese stad Daqinig via Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland tot in Zeebrugge.

Dé autohaven

Voor de ontvangst kwam er een hoge delegatie uit China. Zo waren burgemeester van Daqing Lihua Han en grote baas van Volvo Car Group Xialin Yuan aanwezig. Ook vicepremier Kris Peeters tekende present, samen met Brugs burgemeester Renaat Landuyt en havenbaas Joachim Coens. "Het is een heuglijke dag voor de haven", zegt ceo Coens. "Het was een werk van lange adem om de trein tot hier te krijgen. Hij zou vroeger kunnen stoppen, maar rijdt tot in Zeebrugge, omdat wij dé autohaven zijn. Het is een belangrijke stap in het versterken van de nauwe banden met China."

Schip goedkoper

Per trein komen er 176 nieuwe Volvo S90's naar Zeebrugge. Van daar worden ze naar de rest van de wereld verscheept. Het traject duurt 20 dagen, een schip heeft het dubbele nodig. "Het treintraject is niet alleen korter in tijd, maar het verbindt ons met landen die niet via de zee ontsloten zijn. Het is de terugkeer van de oude zijderoute, maar het is de bedoeling dat ladingen in beide richtingen gaan. Er wordt nu gekeken voor de lading terug, en we hebben al over bier gesproken", aldus Joachim Coens. "Een schip blijft wel goedkoper, omdat er veel meer lading per keer mee kan. Maar het gaat hier ook over de ontwikkeling van de nieuwe zijderoute, die vooral vanuit China aangestuurd wordt. Overal onderweg kan er ook lading gelost of geladen worden."

Dagelijks

De Chinese Volvo's gaan eerst in een container en worden dan op wagons geladen. Nu al zijn er vier treinen op weg naar Zeebrugge, maar het is de bedoeling dat er in de toekomst dagelijks een trein via de zijderoute arriveert, goed voor 40.000 Volvo's per jaar. Tijdens de lange internationale verbinding worden verscheidene locomotieven en chauffeurs ingezet. "In China zorgen de Chinese spoorwegen voor het transport, in Rusland een Russische maatschappij en vanaf Polen gebeurt het transport door DB. Het heeft er ook mee te maken dat elk land zijn eigen spoorsysteem heeft. Vanaf Aken in Duitsland nemen wij het transport voor onze rekening", aldus Stephane Velghe van Lineas, de nieuwe naam van de goederenafdeling van de NMBS.