Brakel blijft inzetten op verkeersluw centrum: “Tegen 2020 autovrij Marktplein op zondag”

Schepen van Mobiliteit Sabine Hoeckman (Open Vld) gaat met het Vlaams gewest praten om doorstroming aan het kruispunt Meerbeekstraat - Jagerstraat vlotter te laten verlopen.
Lieke d'hondt Schepen van Mobiliteit Sabine Hoeckman (Open Vld) gaat met het Vlaams gewest praten om doorstroming aan het kruispunt Meerbeekstraat - Jagerstraat vlotter te laten verlopen.
Het gemeentebestuur van Brakel heeft een tweede studie laten uitvoeren rond de mobiliteit in Nederbrakel. Het uitgangspunt blijft een autoluw centrum en in het bijzonder een autoluw Marktplein.

Een jaar geleden heeft het gemeentebestuur de dorpskern van Nederbrakel aangepast en ook de mobiliteit grondig gewijzigd. Het centrum is autoluw gemaakt en enkel lokaal verkeer mag nog via de Markt rijden. “Een aantal Brakelaars kunnen zich niet vinden in de nieuwe mobiliteit en het feit dat ze tot acht minuten moeten omrijden”, zegt schepen van Mobiliteit Sabine Hoeckman (Open Vld). “Om hen tegemoet te komen, hebben we een tweede studie besteld bij Sweco. Daaruit blijkt dat als we onze visie van een autoluw centrum willen aanhouden, we de auto’s op een goede manier omleiden. Zo kwam er bijvoorbeeld de vraag om de Wielendaalstraat om te draaien, maar dat kan niet. Uit het rapport blijkt dat de Kasteelstraat dan tijdens de markt op woensdag de facto een doodlopende straat zou worden. Bovendien komen er werken aan in de Ronsestraat die ongeveer drie jaar zullen duren, waardoor de Kasteelstraat niet meer bereikbaar zal zijn via het rondpunt. Bij een omgekeerde rijrichting zou dat inhouden dat de Kasteelstraat niet meer te verlaten is op woensdag.

Sommige Brakelaars willen de rijrichting in de Wielendaalstraat omdraaien, maar dat kan niet volgens het rapport.
Lieke d'hondt Sommige Brakelaars willen de rijrichting in de Wielendaalstraat omdraaien, maar dat kan niet volgens het rapport.

Nieuwe maatregelen

Het gemeentebestuur van Brakel wil nu verder inzetten op een autoluw centrum. “In 2020 willen we het Marktplein zelfs af en toe volledig autovrij maken op zondag. Op die manier kunnen we verschillende evenementen organiseren op de Markt. Er zijn bovendien voldoende parkeerplaatsen op de parkings in de buurt die mits een paar minuten omrijden vlot bereikbaar zijn. Van daaruit is het vervolgens maar enkele minuten wandelen naar het centrum. De capaciteit van parking Tirse zal in 2020 bovendien nog uitbreiden met 40 extra parkeerplaatsen.”

Het gemeentebestuur voelt zich dankzij het rapport gesterkt om enkele nieuwe maatregelen te nemen. Zo zal de parkeertijd in de Hoog- en Neerstraat beperkt worden tot 30 minuten via slimme sensoren. Er komt ook bijkomende signalisatie om de afstanden en looptijden tussen de parkings en het centrum aan te duiden en schepen Hoeckman zal samenzitten met het Vlaams gewest om een oplossing te vinden voor de problematiek op het kruispunt ter hoogte van de Meerbeekstraat en de Jagersstraat. “Misschien kunnen we daar werken met verkeerslichten om de situatie veiliger te maken. Dat zou voor iedereen een goede zaak zijn.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Franky Thomas

    Misschien eens eerst probleem ring/geraardsbergsestraat aanpakken bij Vlaams gewest