Aannemer riskeert minimumstraf voor dodelijk ongeval in staart van file

De bestelwagen en de auto van de jonge vrouw, die door de hulpdiensten nog werd open geknipt.
Bollen De bestelwagen en de auto van de jonge vrouw, die door de hulpdiensten nog werd open geknipt.
Een Brusselaar riskeert 3 maanden cel en een geldboete voor een dodelijk ongeluk in de zomer van 2016 op de E40 in Boutersem. Aannemer Silviu-Pavel S. reed met zijn bestelwagen in de staart van een file in op de VW van een 21-jarige vrouw. Zij raakte gekneld in haar auto en overleed ter plaatse.

Een vrachtwagen met melk kantelde op 23 juni 2016 op de E40 richting Leuven, ter hoogte van het op- en afrittencomplex van Boutersem. De trucker bleef ongedeerd, maar in de staart van de file deed zich een tweede ongeval voor. Silviu-Pavel S. reed op cruise control op de E40 richting Leuven maar merkte de file te laat op. Hij ramde de VW Golf van de 21-jarige vrouw uit Kortenberg. Zij schoof met haar auto tegen een vrachtwagen en raakte gekneld. De brandweer knipte de wagen nog open, maar hulp kon niet meer baten. Volgens een verkeersdeskundige reed S. met een snelheid van 120 kilometer per uur. De bestuurder van de bestelwagen hield het op 100 kilometer per uur. Hij herinnerde het zich nog goed omdat hij zijn cruise control op die snelheid had ingesteld. Volgens het openbaar ministerie had het fatale gevolg van het ongeval bij die snelheid niet anders geweest. 

In de fout

“Hij is in de fout gegaan door tegen onaangepaste snelheid op de file in te rijden wat geleid heeft tot het overlijden van het slachtoffer”, claimde de procureur. “Er waren geen abnormale weersomstandigheden en eender welke andere chauffeur had deze file wél opgemerkt”, benadrukte de aanklager. Zij vroeg de rechter om S. niet zwaar te sanctioneren. “Hij heeft een blanco strafregister en niets wijst erop dat hij een wegpiraat is.” S. riskeert een celstraf van 3 maanden, eventueel met uitstel, en een geldboete van 1.200 euro. Zijn vier proeven voor het rijbewijs zal hij waarschijnlijk ook moeten hernemen. De man stelde zich vragen bij het verslag van de verkeersdeskundige, maar was bereid om zijn verantwoordelijkheid op te nemen. “Ik ben zelf een kind verloren in het verkeer 2,5 jaar geleden. Ik weet hoe het voelt om op die manier iemand te verliezen. Het ging om vluchtmisdrijf en ze hebben de dader nog altijd niet gevonden.”

De burgerlijke belangen in de zaak werden eerder al afgehandeld waardoor de nabestaanden zonder advocaat in de politierechtbank verschenen. Daar nam de vader van het slachtoffer het laatste woord. “Als men op cruise control rijdt dan moet men zijn verantwoordelijkheid nemen. Maar dat is hier niet gebeurd, er was geen bewustzijn. En als er dat niet is moet men niet in een auto stappen. Dat vind ik spijtig.” Het vonnis volgt over een maand. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.