"Paar uur langer in bed en ik was er niet meer"

Negen bewoners van een flatgebouw aan de Robianostraat in Borsbeek werden vrijdagochtend naar het ziekenhuis gevoerd. Ze raakten vergiftigd door te hoge CO-waarden. "Een paar uur later en ik was er niet meer", zegt een van de slachtoffers.

Vrijdagochtend rond 5 uur werd een bewoner onwel. Zijn drie flatgenoten haalden de hulpdiensten erbij. Door een defect aan een boiler hingen er giftige CO-gassen in het appartement. De vier vrienden werden naar het ziekenhuis gevoerd. Eén van de vier sliep die nacht met de deur open, daarom heeft hij een gevaarlijk hoge CO-intoxicatie opgelopen. "Gelukkig moest ik deze ochtend vroeg op. Als ik enkele uren verder had geslapen, was ik er nu niet meer", zegt het slachtoffer.

Prik

Ook het appartement daarboven, waar Sharon Geleyn en Bart Van De Velde met hun kinderen van 4 jaar, 6 jaar en 8 maanden wonen, moest geëvacueerd worden. Het jonge gezin werd preventief naar het ziekenhuis gebracht. Artsen vonden lage doseringen CO-gas in hun bloed terug. "Ik heb nog gedoucht, dus bij mij was de CO-dosis hoger dan bij mijn man en kinderen", vertelt Sharon. "Ook mijn dochtertje van 8 maanden moest een prik krijgen, omdat haar nageltjes er niet zo goed uitzagen."

Zowel Sharon en haar gezin als de vier vrienden zijn ondertussen gezond en wel terug thuis. De brandweer heeft in de andere flats geen verhoogde CO-waarden gemeten. De defecte warmwaterketel werd afgesloten en verzegeld. Huisbaas Patrick Herijgers, die zelf niet wou reageren, belooft een nieuwe ketel tegen woensdag.

De brandweer van Borsbeek waarschuwt nog eens voor het gevaar van CO-gas. "CO ruik je niet en voel je niet, maar is wel extreem gevaarlijk. Je kan je woning dus het best voorzien van CO-melders", klinkt de boodschap. Het appartementsgebouw in de Robianostraat was niet voorzien van CO-melders. In tegenstelling tot rookmelders, is dat niet verplicht in huurwoningen.

(BSB)

Bart en Sharon zijn ondertussen terug thuis.
Laenen Bart en Sharon zijn ondertussen terug thuis.