Nieuwe ploeg stelt bestuursakkoord voor: “Financieel dringend orde op zaken stellen”

BORNEM - Het bestuursakkoord van IEDEREENBORNEM en NV-A is klaar
David Legreve BORNEM - Het bestuursakkoord van IEDEREENBORNEM en NV-A is klaar
De nieuwe bestuursploeg van N-VA en IEDEREENBORNEM heeft het bestuursakkoord voor de komende legislatuur klaar. “We zijn ambitieus in onze plannen, maar moeten eerste en vooral financieel dringend orde op zaken stellen. Het is echter niét de bedoeling om de belastingen te verhogen”, zegt burgemeester Kristof Joos (N-VA).

“Onze nieuwe coalitie wil staan voor een moderne manier van besturen: open en transparant. Bij alles wat we plannen te doen, willen we onze inwoners en handelaars betrekken. We gaan ook onze adviesraden opwaarderen, onder andere door hen vroeger bij dossiers te betrekken.”

“Wat deze nieuwe ploeg ook garandeert, is een maximaal behoud én een versterking van de huidige open ruimte en de historische dorpskernen en -zichten in onze gemeente. We gaan voor een slimme herontwikkeling van bestaande bebouwde ruimte, zo willen we ongebruikte industriegronden omzetten naar KMO-gebied. Dit principe geldt ook voor bewoning: grootschalige meergezinswoningen worden beperkt en grote bouwprojecten moeten voldoen aan specifieke voorwaarden.”

BORNEM - Boomstraat thv De Post: het plan voor de creatie van een nieuw plein werd weggestemd, het bestuur gaat nu op zoek naar nieuwe manieren om de leegstand weg te werken.
David Legreve BORNEM - Boomstraat thv De Post: het plan voor de creatie van een nieuw plein werd weggestemd, het bestuur gaat nu op zoek naar nieuwe manieren om de leegstand weg te werken.

“Om Bornem veiliger te maken, plannen we extra beveiligingscamera’s waar nodig. Zo is er nu overlast op de kaai in Mariekerke, op de Puursesteenweg... We zijn de probleemlocaties aan het oplijsten en werken het dossier verder uit met de lokale politie. Die politie moet ook duidelijker zichtbaar aanwezig zijn in de wijken, ook in het weekend. We merken immers dat inwoners hun wijkagent niet meer kennen. Op het vatten van sluikstorters zal heel intensief worden gewerkt, we merken dat de Bornemnaar zelf ook erg met dit onderwerp begaan is.”

“De mobiliteit en verkeersveiligheid in Bornem moeten dringend worden aangepakt. De heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg komt eraan, we gaan ook het dossier voor de Puursesteenweg opstarten. De creatie van veilige fietspaden op deze twee grote verkeersassen worden een prioriteit. We overleggen ook met de NMBS over een fietstunnel onder de Puursesteenweg. De Bornembus blijft rijden, want het gebruikersaantal stijgt. We zouden nu graag samenwerken met Puurs-Sint-Amands om zo een heuse Klein-Brabant-bus te realiseren.”

De moeilijke toegang tot de parking aan de Achterweidestraat wordt verbeterd, zodat meer inwoners de parking durven gebruiken.
David Legreve De moeilijke toegang tot de parking aan de Achterweidestraat wordt verbeterd, zodat meer inwoners de parking durven gebruiken.

“Het dossier ‘Boomstraat’ wordt opnieuw bestudeerd. Het RUP dat de creatie van een nieuw plein mogelijk moest maken werd eerder weggestemd, we gaan op zoek naar wat wél mogelijk is. Zo zal onder andere het veranderen van de rijrichting worden onderzocht. Ook willen we de parking aan het ziekenhuis -ideaal gelegen vlakbij het centrum- op heel korte termijn beter toegankelijk maken.”

“De Buurtkar doet schitterend werk en zal daarom binnen onze buurtwerking verder worden uitgebouwd om armoede, vereenzaming en sociale noden op te sporen. Ook de sociale restaurants in de deelgemeenten krijgen dezelfde ‘antennefunctie’.”

“We hebben heel wat plannen, maar ons eerste werk wordt financieel orde op zaken stellen. Bornem heeft een schuld van 50 miljoen euro en een negatieve autofinancieringsmarge van 1,2 miljoen. Om deze tegen het einde van de legislatuur weer positief te krijgen, zouden we jaarlijks amper 3 miljoen kunnen investeren. Dit is weinig, als je weet dat onder CD&V jaarlijks 5 tot 10 miljoen werd uitgegeven. Ons doel is niét om de belastingen te verhogen, wel moeten we onze reglementen en retributies bekijken, ons patrimonium en dienstverlening onder de loep nemen en zien waar we onze uitgaven kunnen beperken.”

De Buurtkar blijft door de Bornemse deelgemeenten rijden.
Marc Aerts De Buurtkar blijft door de Bornemse deelgemeenten rijden.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.