Aangepaste verkeerslichten moeten 'ongevallenkruispunt' veiliger maken

Vandaag wordt onderscheid gemaakt tussen bestuurders die rechtdoor moeten, en die moeten afslaan: wie vanuit Leuven linksaf richting Hofstade rijdt, komt nu niet langer in 'conflict' met het doorgaand verkeer op de Leuvensesteenweg vanuit Mechelen.
Foto Sven Ponsaerts Vandaag wordt onderscheid gemaakt tussen bestuurders die rechtdoor moeten, en die moeten afslaan: wie vanuit Leuven linksaf richting Hofstade rijdt, komt nu niet langer in 'conflict' met het doorgaand verkeer op de Leuvensesteenweg vanuit Mechelen.
Het 'ongevallenkruispunt Den Tip' van de Leuvensesteenweg met de Trianonlaan in Hever (Boortmeerbeek) kreeg haar langverwachte extra verkeerslichten. Nadat eerst tientallen ongevallen op de locatie gebeurden, staan er nu lichten die de grens van Hever en Muizen veiliger moeten maken.

Sinds de herinrichting van het kruispunt van de Leuvensesteenweg (N26) met de Trianonlaan, zo'n drie jaar geleden, was het aantal ongevallen haast niet meer bij te houden. Tot wanhoop van de gemeente én de lokale politie van de zone Boortmeerbeek - Haacht - Keerbergen bleven er met de regelmaat van de klok aanrijdingen gebeuren - soms wel tot twee per dag. Na drie ongevallen op vier dagen tijd in december, liet wegbeheerder Wegen & Verkeer weten het kruispunt van een 'conflictvrije regeling' te voorzien, met een aparte groenfase voor het verkeer vanuit Leuven richting E19.

'Conflict' opgelost

De aanpassing van de verkeerslichten is sinds vrijdag een feit. Bestuurders die vanuit Leuven linksaf richting Hofstade rijden, komen dankzij de twee extra verkeerslichten niet langer in 'conflict' met het doorgaand verkeer op de Leuvensesteenweg vanuit Mechelen. Door de aanpassing kan de wachttijd aan 'Den Tip', zeker tijdens de spits, wel langer zijn dan voorheen.


Op langere termijn wordt het kruispunt zelf, en dan vooral de fietsinfrastructuur, ook nog grondig aangepakt. Het accent zal daarbij op veilige oversteekplaatsen voor fietsers liggen.


(SPK)