30.000 T-shirts van crew Tomorrowland belanden niet langer in de vuilnisbak

Men heeft bewust voor een neutrale shirtkleur gekozen met oog op recyclage.
Klaas De Scheirder Men heeft bewust voor een neutrale shirtkleur gekozen met oog op recyclage.
Tomorrowland maakt komaf met de 30.000 T-shirts voor de crew  die elk jaar op het stort belanden. Het festival ging dit jaar in zee met het Antwerpse bedrijf HNST voor de creatie van duurzame crewkledij. “De shirts worden nu duurzaam ontwikkeld en ieder jaar hergebruikt. T-shirts die het einde van het festival niet halen, worden gerecycleerd.”

Even terug naar Tomorrowland 2018. Élke medewerker kreeg toen tot vijf T-shirts per weekend. Goed voor 30.000 crew T-shirts in totaal. T-shirts die na afloop van het festival werden weggegooid of in de kleerkast bleven hangen. 30.000, elk jaar opnieuw.

“Zo konden we niet meer verder”, zegt Debby Wilmsen van Tomorrowland. “We dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarom zijn we in zee gegaan met het Antwerpse HNST, dat al enkele jaren inzet op circulaire kledingeconomie.”

“Enorme milieu-impact”

“Die T-shirts hadden een enorme impact op het milieu”, zegt oprichter en zaakvoerder Tom Duhoux van kledinglijn HNST. “Samen met Tomorrowland hebben we een duurzaam project opgestart. De crew t-shirts worden gemaakt met katoen van 235 boerenfamilies in 26 Indische dorpen. De boeren kregen de katoenzaden gratis en gebruiken geen pesticiden, schadelijke kunstmeststoffen of genetisch gemodificeerde gewassen. Het volledige productieproces is natuurlijk, tot de labels in de shirts.”

Tom Duhoux, oprichter van HNST.
Klaas De Scheirder Tom Duhoux, oprichter van HNST.

“Het is tegelijkertijd ook een sociaal project, de boeren worden eerlijk betaald en verdienen dertig percent meer dankzij dit project. We zijn ook naar daar gereisd om ze de t-shirts te laten zien. Ze vertelden ons dat het de eerste keer was dat ze een afgewerkt product van hun eigen grondstoffen zagen.”

De shirts zijn ook steviger waardoor ze gewassen kunnen worden. Elke dag leveren medewerkers van Tomorrowland hun T-shirt in en krijgen ze een propere terug. Ook de volgende jaren zullen dezelfde T-shirts gebruikt worden. Shirts die niet meer draagbaar zijn door variabele festivaltoestanden, worden opnieuw verwerkt tot nieuwe kledingstukken. Op die manier wordt de afvalberg van Tomorrowland alweer een stukje kleiner.

HNST werd in 2017 opgericht. Tom Duhoux was consulent circulaire economie en duurzaamheid. Hij was het naar eigen zeggen beu om projectplannen samen te stellen waar toch nooit iets mee gebeurde en besloot om dan maar zelf de handen uit de mouwen te steken. Het bedrijf focust zich op jeans en zamelde in twee jaar tijd al 17.000 denim kledingstukken in opnieuw te verwerken tot nieuwe producten.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bob Bedford

    Goed zot ! Wat is nu 30.000 op een totale landsbevolking van 11 milj mensen waarbij iedereen toch wel een 10-tal t-shirten in huis heeft...dat zijn 110milj t-shirten ! En daar gaan zij er eens 30.000 van redden ??? Moet ze nog zand zijn...zuiver propaganda om het festival als "groen" af te stempelen, wat het verre van is... Zo simpel is het !

  • Rayan El Arami

    Prachtig idee. Daar kunnen de meeste kledingmerken een voorbeeld aan nemen.