Westtoer stelt toeristische trends voor aan kustondernemers

Francis De Vleminck van Het Oosterstaketsel.
Foto Benny Proot Francis De Vleminck van Het Oosterstaketsel.
Al 35 kustondernemers schreven zich in voor het nieuwe project Tendances van Westtoer. Via workshops en coaching ontdekken ze de nieuwste trends op vlak van gastronomie, interieur en e-marketing.

Ann Warrinnier en Francis De Vleminck van brasserie Het Oosterstaketsel in Blankenberge verwachten veel van het project. "We merken dat de wensen van de klant hoog zijn. Begeleiding krijgen van experts is dan ook nodig. Ik kijk al uit naar de tips over gezonde voeding van Sandra Bekkari en sterrenchef Stéphane Buyens. Ik moet bekennen dat we ons ook vaak beperken tot sla en tomaten als garnituur maar het zal beslist ook anders kunnen. Een grote metamorfose van ons interieur staat niet gepland maar door kleine zaken aan te passen kunnen we de beleving verhogen. Tot slot hebben we nog veel werk op vlak van e-marketing. Een website hebben we maar die houden we niet constant up-to-date. We moeten daar veel actiever mee bezig zijn. Ook een reserveringssysteem lanceren behoort tot de mogelijkheden." Westtoer is alvast tevreden over de interesse. "Dit najaar snijden we gastronomie aan met onder meer een battle tussen de Koksijdse hotelschool Ter Duinen en een tegenhanger uit Frankrijk", overloopt projectmanager Iris Van der Borght de initiatieven. "Verder plannen we workshops en coaching op de werkvloer. Dat geldt ook voor de thema's interieur en e-marketing." Het project loopt over drie jaar en kost 1.130.000 euro. Europa komt met subsidies over de brug. Daarnaast stimuleert Westtoer opnieuw klantvriendelijkheid aan de kust met het project share-a-smile. Vorig jaar deden 100 medewerkers van om en bij de 40 horecazaken mee. Deze week zijn een zeventigtal deelnemers gestart. Acteur Christophe Stienlet begeleidt de workshops. (GUS)