Westerstaketsel verdwijnt, strekdam in de plaats (en je zal er niet op kunnen wandelen)

Het Westerstaketsel in Blankenberge: een beeld dat veel vakantiegangers hebben van de badstad.
Benny Proot Het Westerstaketsel in Blankenberge: een beeld dat veel vakantiegangers hebben van de badstad.
Vanaf 2021 wordt de nieuwe strekdam gebouwd die de verzanding van de Blankenbergse haven moet tegengaan. Tegelijk verdwijnt het iconische Westerstaketsel. Prijskaartje: 19 miljoen euro, al wordt alles betaald door Vlaanderen. “De goedkoopste oplossing, anders moesten we nog jaren wachten”, zegt schepen Sandy Buysschaert (CD&V).

De afgelopen jaren kwamen tientallen plezierbootjes vast te zitten in het zand aan de haveningang in Blankenberge. Bij laagwater liggen sommige stukken van de jachthaven zelfs volledig droog, waardoor er heel vaak gebaggerd moet worden. “We hebben eigenlijk twee problemen”, legt schepen van Openbare Werken Sandy Buysschaert (CD&V) uit. “Het Westerstaketsel is helemaal versleten. Je zou de wandelweg in zee nog een paar jaar open kunnen houden, maar uiteindelijk moet er iets gebeuren. Renoveren is geen optie, want veel te duur. We kiezen voor een totale afbraak. Dat alleen al kost 4 miljoen euro, terwijl een renovatie 14 miljoen zou kosten. We hebben dat geld niet.”

Hellend

Bovendien helpt het staketsel niet tegen de verzanding van de havengeul. Onderaan zitten gaten waardoor het zand vrij spel heeft. Daarom is er al jaren vraag naar een strekdam, die het zand wél tegenhoudt. In 2021 wordt het Westerstaketsel gesloopt en komt daar in de plaats een hellende strekdam die langzaam in de zee verdwijnt. Opvallend: er werd gekozen voor functionaliteit, want de dam krijgt geen andere (toeristische) functies. Je zal er dus niet kunnen wandelen. “De kostprijs daarvoor bedraagt 10 miljoen euro. Als er zou geopteerd worden voor een gedeeltelijke ‘toegankelijke’ strekdam, dan komt de kost op 24 miljoen euro. Een volledig toegankelijke strekdam kost zelfs 29 miljoen euro. Zoiets was financieel niet haalbaar en ook onnodig”, zegt schepen van Haven Benny Herpoel (N-VA).

Het ontwerp kost in totaal 19 miljoen euro en wordt volledig betaald door Vlaanderen. “Onze jachthaven heeft voldoende troeven en met het Oosterstaketsel ligt daar net naast nog een wandelpad. Bovendien is het Westerstaketsel van veel minder visuele waarde dat het Oosterstaketsel in hout. Dit is de best mogelijke oplossing.”

Extra golfbrekers

De nieuwe strekdam zal zo’n 150 meter langer zijn dan het Westerstaketsel en zal ook meer naar het westen gebouwd worden. Zo wordt de havengeul breder en ook dieper. Vlaanderen voorziet ook nog extra golfbrekers in Wenduine die een buffer moeten vormen voor het afbrokkelende strand. Daardoor zou het strand daar ook stabieler moeten worden. “Een hellende dam vermindert het zandtransport naar de havengeul en beperkt tegelijkertijd ook de hinderlijke stromingen aan de kop van de dam”, zegt Herpoel. “Dat is van belang voor schepen bij het in- en uitvaren van de haven. De hellende dam zal door de getijwerking aangroeien met algen en zal daardoor dus niet toegankelijk zijn. De afbraak en bouw starten in 2021.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Boghe

    Met de miljarden belastingen die de burger betaalt zou er toch geld genoeg moeten zijn, niet?

  • Marc Soete

    Ik heb dit betonnen staketsel nog zien bouwen. Het nut is mij steeds een raadsel gebleven. Beton is plots minder stevig dan hout ?