"Dit smaakt naar meer"

BADSTAD VINDT VTM-PROGRAMMA VOOR HERHALING VATBAAR

Fans bekijken de ontknoping op groot scherm.
Benny Proot Fans bekijken de ontknoping op groot scherm.
Met de overwinning van Tjop's in Mijn Pop-uprestaurant was het een West-Vlaams feestje aan de Blankenbergse jachthaven. In de badstad kijken ze tevreden terug naar passage van het VTM-programma. "Dit is voor herhaling vatbaar", zegt toerismeschepen Philip Konings.

Een maand lang was de Blankenbergse jachthaven het decor voor de spannende finale van Mijn Pop-uprestaurant. De West-Vlaamse barbecueboys Karel Knockaert uit Zerkegem en Birger Allary uit Ruiselede van Tjop's haalden het in de eindstemming van het Limburgse kooktalent van Daniëlla en Mitchell van Table'O.


Heel wat fans waren gisterenavond afgezakt naar de Blankenbergse jachthaven. Een overrompeling werd het niet. Er stonden grote schermen, maar VTM mikte niet echt op een publieksevent. Alles speelde zich donderdagavond immers grotendeels binnen in de (voormalige) pop-ups af. Er daagden vooral veel fans van Birger en Karel op. "We komen om voor Birger en Karel te supporteren. Het is maar een half uurtje rijden, dus wilden we er zeker bij zijn", zeggen Wendy, Veronique Nadine, Annick en Björn uit Gistel en omgeving. "We kennen hen al lang. We gaan ook elk jaar naar hun barbecue. Ze verdienen het echt om te winnen, want ze hebben meer dan hun best gedaan."

De Wallestekkers uit Zerkegem komen hun dorpsgenoot Karel steunen.
Benny Proot De Wallestekkers uit Zerkegem komen hun dorpsgenoot Karel steunen.

80.000 euro

Het stadsbestuur is tevreden hoe Blankenberge tijdens de uitzendingen in beeld is gekomen.


De komst van het programma kostte de stad zo'n 80.000 euro. "Onze 'highlights' zijn op een originele manier in beeld gebracht. We zijn in beeld gekomen zoals we nooit voorheen in beeld kwamen", zegt toerismeschepen Philip Konings (Open Vld). "Het is zeker voor herhaling vatbaar, maar dat moet nog verder besproken worden. Of Mijn Pop-up voor meer boekingen gezorgd heeft, is moeilijk vast te stellen. Sowieso zitten de boekingen voor de zomer goed."

Fotogenieke locatie

Ook de horeca uit de buurt vond Mijn Pop-up een goede zaak. "Het was goede reclame voor Blankenberge. Het heeft wel niet direct voor meer klanten gezorgd in mijn zaak, maar het toonde aan veel mensen een minder gekend stuk van Blankenberge. We zijn immers de enige met een haven midden in de stad", zegt Piet Devriendt van restaurant Oesterput. "De naam Blankenberge is wel honderdduizend keer gevallen. Van mij mogen ze met Mijn Pop-up terugkomen, al hadden wij wat hinder doordat de straat soms afgezet werd."


Mijn Pop-up was ook meteen de eerste keer dat de bijzondere locatie van het Bevrijdingsplein, pal aan de jachthaven, werd gebruikt voor een evenement. En dat smaakt duidelijk naar meer. "Dit is een fotogenieke locatie met veel technische voordelen en goed bereikbaar. Het is zeker een plek die we achter de hand houden voor andere evenementen in de toekomst", besluit schepen Konings.